Interview met Grimm: Heksen, heidendom en heavy metal

Interview met Grimm
Heksen, heidendom en heavy metal

Een mengeling tussen heavy metal en folklore. Zo omschrijft de Brabantse band Grimm

het unieke geluid, dat zij laten horen op het volgend jaar te verschijnen album

Heksenkringen. Bandleider Heer Antikrist is een al even unieke persoonlijkheid, met een

spirituele levensvisie en een uitgesproken eigen mening. In een diepgaand vraaggesprek

neemt hij ons mee naar het Paganistische universum van Grimm.

In jullie bio valt te lezen dat Grimm een reïncarnatie is van een groep druïden uit de

vroege middeleeuwen, die in de 19e eeuw al eens eerder zijn gereïncarneerd als ‘buitengewone

heren met bovennatuurlijke krachten’.

Dat is inderdaad de kern van het verhaal. Ik zal het principe erachter uitleggen aan de hand

van een citaat dat ik van internet heb geplukt: “Alles is trilling en dus een continue

proces van creatie en vernietiging, van het omzetten van de ene energievorm in de andere

energievorm. Discontinuïteiten bestaan niet, maar alles is wel vergankelijk. Geboorte, leven

en dood zijn slechts herhaalde vluchtige overgangen in een grootser proces van onze ziel

door de kosmos”.
Zo is dat ook het geval met de heren Grimm. Het zijn sterke vrijgevochten

geesten die de strijd om het bestaan blijven voeren, ook al gaat de dood daar overheen. Ons

komende album Heksenkringen vertelt verhalen die direct of indirect met deze heren

van doen hebben.

Wat zijn de voornaamste thema’s in jullie teksten?
De kern van alle teksten is toch wel spiritualiteit. Het gaat erom dat je de weg bewandelt

die het lot voor je heeft uitgestippeld. Zoals Fenriz van Darkthrone het al eens zo

mooi zei: “Follow the light of the star beyond the stars!”

Wat hebben jullie met heksen? Ik doel hiermee op het artwork en de titel van jullie

nieuwe plaat Heksenkringen, alsmede op de songtitel Verbranding van een

heks.
Ik denk dat heksen niets anders waren dan spirituele vrijdenkers. Alleen werd ze door de

christelijke gemeenschap ‘duivelse krachten’ toegeschreven. Heksenkringen is een

soort van ode aan alle zielsverwanten die vermoord zijn vanwege hun spirituele

vrijgevochtenheid en een boodschap voor diegenen die zich in het heden en de toekomst hierin

zullen vinden.

Waar gaat het nummer Zwarte magie over? Ben jij zelf ook bezig met

magie?
Het nummer Zwarte magie is niets anders dan een vertaling in geluid van het begrip ‘zwarte

magie’. Overigens is zwarte magie voor mij persoonlijk heel iets anders dan slechts het

aanroepen van demonen om anderen kwaad aan te doen. In dat soort kletspraat geloof ik niet.

Het is voor mij meer, kracht halen uit je ‘donkere’ kant. Hierbij uitgaande van dat de

menselijke persoonlijkheid bestaat uit een ‘lichte’ en een ‘donkere’ kant.
De ‘lichte’ kant is de mens zoals hij door de samenleving het liefst gezien wordt. Het is slechts een masker

dat je draagt om anderen te plezieren. Doe je dat niet, dan word je simpelweg door de

maatschappij verstoten. Er zijn tegenwoordig te weinig mensen, die de moed hebben om eens

een eigen mening uit de dragen, die de kracht hebben om tegen de grote massa in te gaan.

Feitelijk is het christelijke dogma nu vervangen door het dogma dat de maatschappij ons

oplegt.
De ‘duistere’ kant van iemands persoonlijkheid is het rebelse, het onderbewustzijn,

het spirituele. Dat is naar mijn mening ook de zin van het bestaan: jezelf vinden in het

spirituele universum.

Je bent duidelijk bezig met spiritualiteit, esoterie dan wel occultisme.

Ja, dat houdt me bezig, maar dan wel puur voor mezelf. Ik heb een ontzettende hekel aan dat

soort seksueel gefrustreerde idioten dat zich ‘wicca’ noemt, of weet ik niet wat voor andere

malloten er nog rondlopen. Dat zijn, als je het mij vraagt, gewoon mentaal aan lager wal

geraakte circusartiesten zonder enig gezond realiteitsbesef. Tegenwoordig denkt iedereen

maar interessant te kunnen doen met wat voor de grote massa ‘onbegrijpelijk’ is. Wat mensen

niet begrijpen vinden ze blijkbaar interessant. Mensen lezen bijvoorbeeld twee pagina’s van

een boek over transcendente meditatie, en denken meteen dat ze de nieuwe Dalai Lama zijn.

Alsof zij de uitverkorenen zijn om het ‘onbegrijpelijke’ te doorzien. Wat je uitdraagt maakt

niet wie je bent, maar wat je bent maakt wel wat je uitdraagt!

In voor-christelijke tijden geloofden de mensen in natuurkrachten- of goden. Geloof

jij daar ook in? Geloof jij in dat er in de natuur bepaalde krachten of geesten

huizen?
Dat geloof ik zeker ja. En die bepaalde krachten of geesten, laat ik dan ook graag met rust.

Wat niet van jou is, daar moet je je handen netjes afhouden.
En nee, ik geloof niet in goden als verpersoonlijking van natuurkrachten. Ik geloof in

kosmische energiestromingen die ons dagelijks leven beïnvloeden. En het beste wat wij mensen

kunnen doen, is ons daar onbekommerd door laten meevoeren en maar zien in welke richting het

ons drijft. Je noodlot kun je toch niet ontlopen. Ik ben namelijk van mening dat alles wat

je doet, van tevoren al vaststaat. Ik geloof sterk in lotsbestemming.

Kun je uitleggen waar jouw interesse voor heidendom, dan wel paganistische,

pre-christelijke tijden vandaan komt? Wat vind je daar precies interessant of fascinerend

aan?
Het is voor mij niets anders dan waarde hechten aan het culturele erfgoed dat mijn Teutoonse

voorvaderen me hebben meegegeven. De lange geschiedenis van het gebied waar ik vandaan kom

(Asten, Noord-Brabant), zit me onderbewust in het bloed. Je kunt sowieso veel leren van het

menselijk gedrag door de eeuwen heen.
Ik moet wel zeggen dat ik me niet puur bij de cultuur

van deze streek houd. Ik pik uit allerlei culturen dingen op, als het maar aansluit bij mijn

denkpatroon en me helpt bij de ontwikkeling van mijn spirituele bewustzijn. Waar ik me bijvoorbeeld erg in kan vinden is de Japanse krijgskunst ‘Bujinkan Budo Tajitsu’, beter bekend als

‘Ninjitsu’. Dat is voor mij persoonlijk de ultieme manier om zowel lichaam als geest beter

te leren beheersen.

In de bio heb je het over wraak jegens het christendom. Beschouw jij het christendom

als een vreemde invloed, die hier in Nederland niet thuishoort?
Inderdaad. Het christendom is een geloofsovertuiging die het joodse volk toebehoort,

ontstaan tijdens de Babylonische ballingschap. Het gaf die mensen in dat gebied hoop en

kracht. Wat veel mensen ook niet begrijpen, is dat de bijbel in ‘tweede taal’ is geschreven;

metaforisme dus. Het zit vol verborgen boodschappen, die je eigenlijk in zoveel godsdiensten

terug vindt.
Ik snap niet waarom zoveel mensen er zo’n hoge pet van ophebben. Als we de

geschiedenis bekijken, heeft het bijna alleen maar voor oorlog en onderdrukking gezorgd. Er

zijn mensen systematisch voor uitgeroeid. Er is gefolterd, gelogen en bedrogen door de

christelijke geestelijkheid, is dat wat ze noemen ‘het goede’? De enige god die de

christenen dienen is Mammon! Feitelijk was er niet slechts één Judas, maar zijn het allemaal

judassen van het eerste uur!

Jullie beschrijven de muziek van Grimm als een mix van heavy metal en folkmuziek. Als

ik naar Heksenkringen luister, vind ik het voornamelijk klinken als black metal. De

mondharp en draailier blijven althans in de kast! Wat is hierop jouw commentaar?
Mag ik je even verbeteren: een mix van heavy metal en folklore. Folklore is niet alleen

muziek, maar het geheel van culturele uitingsvormen die kenmerkend zijn voor een bepaalde

geografische streek. Daarbij hoeft ‘folkmuziek’ helemaal niet perse met middeleeuwse

instrumenten gespeeld te worden. Het gaat om de sfeer die de muziek uitdraagt.

Het folk aspect vind ik voornamelijk terug in de cleane zanglijnen. Ik vind ze erg

geslaagd; ze roepen een sfeer op van middeleeuwse volksmuziek. Hoe verzin je die

melodieën?
Dank u! Ik denk dat je het zo moet zien: iedereen heeft een persoonlijke muze, die hem of

haar van goede ideeën voorziet. Het is slechts een kwestie van kosmische energie omzetten in

geluidstrillingen. Ik schrijf een riff op de gitaar, en dan verzin ik er een zanglijn bij.

Zie het als wiskunde. Iedere toon heeft een andere toon die hem logischerwijs op kan volgen

om een harmonieus geheel te vormen. Het is dan nog slechts een kwestie van rangschikken. Als

het natuurlijk aanvoelt, dan ben ik tevreden. Ik moet er wel van zeggen, dat ik ook veel

riffs en zangpartijen weggooi.
Ik zie het zo, dat het muziekstuk er al is voor je begint met

componeren, het moet alleen nog een vaste vorm krijgen.

Jij neemt zowel de rauwe, als de cleane zang voor je rekening. Mijn complimenten

hiervoor. De rauwe krijs is lekker gewelddadig, en de cleane zang is ook erg geslaagd;

bovengemiddeld toonvast en zuiver!
Dank je! Dat doet me deugd!

Jullie zingen in het Nederlands? Ik neem aan van wel, anders zouden jullie songtitels

natuurlijk niet in het Nederlands zijn…
Het had natuurlijk ook anders kunnen zijn. Dichterlijke vrijheid kent zijn grenzen niet, zal

ik maar zeggen.

Wat is jullie huidige line-up?
Heer Antikrist: vocalen, gitaar, bas;
Heer VolkhV: gitaren, bas;
Heer Marchosias: drums, additionele vocalen.

Waarom hebben jullie pseudoniemen, wat betekent dat voor jou?
Een pseudoniem is voor ons niets anders dan een benaming voor je werkelijke ik. Je krijgt

een naam van je ouders bij je geboorte, maar dan ben je ook nog niet wie je uiteindelijk

zult worden. Als je eenmaal in de volwassen fase zit en je persoonlijkheid zijn vaste vorm

zo ongeveer heeft aangenomen, is het tijd om je eigen naam te kiezen. ‘Heer Antikrist’

klinkt heel cliché en makkelijk verzonnen, zullen veel mensen ongetwijfeld van mening zijn.

Maar ik vind het persoonlijk een mooi woord, qua vorm alleen al, en het past het beste bij

mijn eigen ik. Ik had natuurlijk ook gewoon een satanische bijbel open kunnen slaan, of een

boek over Germaanse volksverhalen en daar een naam uit kunnen pikken…

Wat is jullie connectie met de band Zwartketterij? Zitten alle leden van Grimm

ook in Zwartketterij?
Zwartketterij is de wat agressievere variant op Grimm. Wat we in Grimm niet kwijt

kunnen, is in Zwartketterij wel op zijn plaats. Ik houd erg van old school heavy

metal. Sterker nog, het is voor mij wat God voor de christenen is, of Frans Bauer voor de

genetische onderklasse. En de rest van de band denkt daar gelukkig net zo over! De klik met

deze heren is bijna magisch te noemen.
Heavy metal moet voor mij primitief als de zonde zijn en hard als de tering. Dat principe

probeer ik in Zwartketterij zo veel mogelijk te handhaven.
Alle leden van Grimm zitten ook in Zwartketterij ja, dat is correct. Enige verschil

is dat we nog versterking krijgen van een Vlaamse necrorocker die is blijven hangen in de

jaren tachtig. Die man is de belichaming van jaren tachtig metal zelve!

En de connectie met Urfaust? En met Cirith Gorgor?

Met Urfaust hebben we geen enkele connectie meer. Muzikaal gezien dan. De drijvende

kracht achter Urfaust, heer IX, maakt echter wel deel uit van ons muzikaal verleden

en is bovenal een zeer goede kameraad en fijne drinkebroeder. En Cirith Gorgor is het

geestelijk kind van Heer Marchosias.

Wanneer komt jullie album Heksenkringen uit?
Als het goed is, eind april 2007. Het verschijnt via Displeased Records.

Ik begrijp dat jullie nog maar één Grimm album uitbrengen (het genoemde

Heksenkringen) en dat jullie er daarna mee ophouden?
Dat was oorspronkelijk wel de bedoeling, vóór de heroprichting. We hadden er geen zin meer

in, en de bezieling was ver te zoeken. Tot ik ineens met een nieuw soort concept en nieuwe

nummers op de proppen kwam. Toen waren het enthousiasme en de inspiratie weer helemaal

terug.

Zie het als een nieuwe band die slechts zijn naam behouden heeft, vanwege haar nostalgische

meerwaarde. ‘Grimm’ is gewoon de naam die perfect bij onze muziek past, een omschrijving van

de sfeer die de muziek uitdraagt: grimmigheid. En, niet onbelangrijk, het woord oogt mooi.

Dat geldt ook voor het logo, dus het zou zonde zijn om dat alles weg te gooien.

Het album van Zwartketterij gaat ook uitkomen via Displeased Records.
Ja, we gaan in april 2007 de studio in, en dan komt het album eind september op de markt. De

songs zijn al klaar, we moeten alleen het grootste gedeelte nog repeteren.

Hoe zit het met live optredens?

De muziek die we nu maken, sinds de heroprichting, hebben we nog nooit live gespeeld. Wat we

daarvoor hebben gedaan, mag voor mijn part eeuwig in het verleden begraven blijven. We

willen nog wel af en toe een keer een optreden doen, maar we blijven het liefst zo veel

mogelijk in de obscuriteit. Grimm is nou niet echt partymuziek numero uno. Dan raad ik

liever Dikke Leo aan, maar die zingt tegenwoordig alleen nog maar in de eeuwige

jachtvelden.

Klik hier om nummers van het komende album Heksenkringen te beluisteren.