Flogging Molly – Float

Flogging Molly – Float
SideOneDummy, 2008

Float is alweer het vierde album van Flogging Molly, de Ierse folk/punk/rock ‘n roll band uit nota bene Los Angeles. Waar de band ooit met Swagger begon als een olijke Iers klinkende quasi punkband is het collectief rond zanger/gitarist Dave King inmiddels opgegroeid tot een volwassener band die én een aardig potje rock speelt, maar voornamelijk grossiert in puike Iers aandoende songs.

‘Volwassen klinken’, zo heet het vaak als een band het gaspedaal minder hard intrapt en ook eens een akoestisch riedeltje speelt. Ook dit Amerikaanse Flogging Molly is het wat rustiger aan gaan doen met haar vierde plaatwerk. Want hoewel Requiem For A Dying Song of You Won’t Make A Fool Out Of Me nog aardig tempo maken is het venijn er bij de heren en dame een beetje uit, zo lijkt het. In de plaats van dat wat ruigere materiaal van met name de eerste twee albums lijkt het op Float voornamelijk om de goede melodieën te gaan, waarbij voornamelijk violiste Bridget Regan en banjospeler Robert Schmidt een grotere rol toebedeeld zijn. Muzikaal levert de band, naast gelukkig toch nog een aantal prima feestsongs, ditmaal voornamelijk goede, ietwat melancholische (half)ballades en mid-tempo songs af die het prima zouden doen in de lokale Ierse pub, waarbij met name het prachtige titelnummer, Punch Drunk Grinning Soul en Between A Man And A Woman er positief uit springen.

Laat er echter geen twijfel over bestaan: hoewel Float toch weer iets anders is geworden dan de voorgaande platen, is het muzikaal gezien nog steeds op en top Flogging Molly wat de klok slaat. Met iets minder venijn, iets meer pakkende deuntjes en een bijna voelbaar Ierse sfeer is dit nog steeds een band die het uitermate goed gaat doen tijdens het komende festivalseizoen. Aan de andere kant komt de band nu, misschien meer dan ooit, ook nog prima tot haar recht in een willekeurige, stampvolle en magertjes verlichtte Ierse pub. Zo’n diverse en sterke plaat is Float geworden.

Tracklist:

Flogging Molly - Float
  1. Requiem For A Dying Song