Illdisposed – The Prestige

Illdisposed – The Prestige
AFM Records, 2008

Denmark’s Finest, zoals Illdisposed zichzelf graag omschrijft, komt na twee jaar met album numero tien op de proppen. Op het goed ontvangen Burn Me Wicked (2006) werd nog enthousiast geëxperimenteerd met keyboards en cleane vocalen, maar die tijd is voorbij. Met The Prestige klinken de Denen anno 2008 weer als een degelijke deathmetal machine, in een modern jasje, dat dan weer wel.

Vanaf de introsong Let Go tot Ich Bin Verloren In Berlin is het eigenlijk alleen maar beuken geblazen. Hiermee bedoel ik niet dat Illdisposed ééntonig te werk gaat, integendeel. Neem nou The Tension, deze song bevat eigenlijk alles waar een ruimdenkende deathmetal liefhebber blij van wordt. Stampende grooves, afgewisseld door opzwepende up-tempo stukken en razende blastbeats. Dit in combinatie met een rauwe, knorrige zang, goed gitaarspel met een vleugje melodie en niet te vergeten, de werkelijk moddervette productie, zorgen ervoor dat dit album wel eens hoog in de jaarlijsten kan belanden. Aan gitaarsolo’s ook geen gebrek op dit album. Vooral tijdens A Song For Myself en A Child Is Missing wordt er op een plezierige manier aan de snaren gepriegeld. Andere hoogtepunten van The Prestige vind ik Like Cancer, die al naar enkele luisterbeurten in het geheugen zit genageld. Ook het zware Love Is Tasted Bitter blijft boeien door de plotselinge stiltes van de gitaren en een dubbele basdrum die op deze momenten gewoon door blijft gaan.

Zoals gezegd zal de gemiddelde deathmetal liefhebber een brede glimlach op zijn gezicht krijgen bij het luisteren van deze plaat. Om even een beeld te scheppen, vaak krijg ik het idee dat ik naar Kataklysm zit te luisteren, baanbrekend en origineel is het dus allemaal niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Door de afwisseling binnen de tracks raad ik iedere metalfanaat die niet vies is van bruut geweld aan om The Prestige een kans te geven.

Tracklist:
Illdisposed - The Prestige

1. Let Go