Covered in Ashes – Grim Shadows

Covered in Ashes – Grim Shadows

Dit is de eerste demo van de Covered in Ashes, de band waar onze eigenste Jenje een deel van de grunts voor zijn rekening neemt. De band bestaat op zich nog niet zo lang (opgericht in mei 2002), maar wat Covered in Ashes op dit eerste ‘Grim Shadows’ laat horen is bepaald niet iets om je over te schamen.

Zelf omschrijven ze hun muziek als doom met uitstapjes naar de wat zwaardere genres: death en trash (thrash me dunkt, maar kom). Als grootste invloed weet de band My Dying Bride te melden en voorwaar, ik kan me wel vinden in die omschrijving. Het geheel ademt een authentieke doomsfeer uit, zoals bands als My Dying Bride, (oude) Paradise Lost en (oude) Anathema ook al hadden. Hopelijk blijft Covered in Ashes, in tegenstelling tot laatstgenoemde twee bands, hun stijl wel trouw, want wat ik hoor is echt prima. Vooral het eerste nummer ‘Ten Candles Burning’ is wat mij betreft een wereldsong. Een goeie sfeeropbouw, vette riffs, een naargeestig, druilerig sfeertje,… Kortom: alles wat een goeie doomsong moet hebben. Minder gecharmeerd ben ik door de sporadische versnellingen die de band inlast. Het is misschien een kwestie van smaak en aanvoelen, maar in mijn optiek breekt de band op dergelijke momenten wat met de sfeer van een nummer. Nu, op zich is dat een miniem detail en anderen zullen hierbij ongetwijfeld uit hun dak gaan, dus als je in dat geval zit mag je gerust die opmerking vergeten.

Verder ben ik erg te spreken over de cleane zangstukken. Niet zozeer over de uitvoering ervan, want zanger/grunter Maarten zou wel wat toonvaster mogen zijn (prima stem overigens, mooie klankkleur), maar wel door de kwaliteit van de melodieën. Echte doomdenkers barsten ongetwijfeld in tranen uit als ze dergelijke neerslachtige vocalen te horen krijgen. Puik! Datzelfde geldt eigenlijk ook wel voor de gitaarmelodieën, want ook die zitten af en toe knap in elkaar.

Het geluid dan, dat is naar demobegrippen vrij goed te noemen. Het is er zeker niet aan te horen dat de vier nummers (één eigen nummer en een cover van My Dying Bride) in amper vier uur zijn opgenomen. Mijn complimenten trouwens voor de vette bass. Enige minpuntje dat ik hier toch moet vermelden is het feit dat de band in de korte, snellere passages wat onstrak klinkt, maar ook dat is me dunkt een kwestie van tijd.

Samengevat zou je kunnen stellen dat Covered in Ashes met ‘Grim Shadows’ een demo heeft afgeleverd die er zeker mag zijn. De enkele minpuntjes die ik vernoemde zullen met verloop van tijd ongetwijfeld wel weggewerkt worden. De drie eigen nummers op dit schijfje laten een band horen die enerzijds erg jeugdig klinkt (bevlogenheid & spel’vreugde’), maar die qua schrijverscapaciteiten zeker volwassen is te noemen. Wat mij betreft heeft Nederland er een erg goeie Doomband bij en daar ga ik als Belg absoluut niet schertsend over doen.

Covered in Ashes - Grim Shadows

1. Ten Candles Burning

2. Wisdom Covered in Ashes