Coldworld – Melancholie^2

Coldworld – Melancholie^2
Cold Dimension, 2008

Melancholie^2 van Coldworld kan wat mij betreft best een groeiplaat genoemd worden. De eerste paar keer dat ik deze plaat beluisterde wist ik niet goed wat ik er mee aan moest; Ietwat saaie, monotone midtempo black metal, weinig bijzonders aan, dacht ik toen. Maar nu, enkele luisterbeurten later, begint deze plaat mij steeds meer en meer te ‘pakken’, te ‘boeien’, hij ‘groeit’.

Coldworld zet midtempo black metal neer zoals we het al wel vaker hebben gehoord. Grote verrassingen kom je op Melancholie^2 dan ook niet tegen. Heerschap Georg Börner maakt gebruik van niet al te complexe doch solide drumpartijen die de gehele schijf iets op de achtergrond blijven liggen, maar de tempowisseling op zich goed meepakken, meeslepende, licht ‘hypnotiserende’ gitaarlijnen en ietwat tegen de muziek afstekende vocalen die behoorlijk op de voorgrond liggen. Deze vocalen zijn licht screamy en af en toe redelijk verstaanbaar. Het geheel wordt afgemaakt door wat synthesizertonen en -koortjes die subtiel op de achtergrond liggen en een iel vioollijntje dat door het gehele album heen hier en daar de kop opsteekt.

Het geheel is een tikje clichématig, maar dat neemt niet weg dat Coldworld zijn trucje niet sterk uitvoert. De tempo- en melodiewisselingen zijn wat abrupt, daar mag zeker nog aan geschaafd worden, het geheel is echter wel lekker pakkend en meeslepend geworden. Hoewel zowel het spel van de gitaar als de drumpartijen wat simpel zijn sleuren deze je wel het album in. Dit komt waarschijnlijk door het slepende en monotone karakter van de inbreng van deze instrumenten. Er zitten wat uptempo stukken in Melancholie^2 ingebouwd, maar deze blijven eigenlijk niet bij. Verder zorgen ook de synthesizerpartijen en het vioollijntje ervoor dat dit album een mooie atmosferische plaat is geworden. De black metalstukken worden met regelmaat afgewisseld door zweverige synthesizerintermezzo’s wat toch meehelpt aan het kille sfeertje van de plaat.

Hoewel ik niet echt te spreken ben over de vocalen op deze schijf, zowel positief als negatief niet dus dat is misschien ook wel weer positief, en de afwisselingen, waarvan er toch best veel in Melancholie^2 verwerkt zitten, wat subtieler kunnen vind ik Melancholie^2 een lekker aanstekelijk schijfje geworden. Mensen die van atmosferische bands als Vinterriket houden moeten zeker deze schijf van Coldworld aanschaffen want in haar straatje is dit echt geen slechte plaat.

Tracklist :
Coldworld - Melancholie^2

1. A Dream Of A Dead Sun