Ekotren – Light The Fire

Ekotren – Light The Fire
Blind Prophecy Records, 2008

Van sommige debuutplaten word je tijdens de eerste luisterbeurt al helemaal gelukkig; Light The Fire van de Amerikaanse band Ekotren is er zo een. Keiharde, kwalitatieve metalcore met een behoorlijk eigen geluid knalt mijn speakers uit. Light The Fire is het lekkerste (metalcore) debuutalbum dat ik dit jaar gehoord heb, en ik vraag me af of een andere debuutplaat dit jaar dit meesterwerkje van zijn troon zal stoten.

Light The Fire is gevuld met elf energieke nummers die samen goed zijn voor veertig minuten muziek. Vanaf opener en titeltrack Light The Fire tot en met afsluiter Chupacabra staat het album als een huis. De songs zijn gevuld met keiharde gitaarriffs, flinke double bass drum, en bevatten een goede afwisseling tussen hardcore screams en cleane vocalen die wel wat weg hebben van de vocalen van Gerard Way van My Chemical Romance. De toetsen zijn in de mix wat op de achtergrond gezet. Verder hoor ik in de muziek van Ekotren invloeden terug van bands als As I Lay Dying, Killswitch Engage, Atreyu en bij vlagen zelfs een beetje The Used. Uitschieters op Light The Fire zijn voor mij de nummers Tranqualized en Death Blanket.

Ekotren is een sterke band met ontzettend veel potentieel. Op dit moment zijn de jongens druk aan het touren in Amerika, maar ik kan niet wachten tot ze de oversteek naar Europa maken. Helaas zal ik het voor nu met hun cd moeten doen en ik kan iedere metalcore fan aanraden om dit album aan te schaffen, of er in ieder geval een keer naar te luisteren in de cd-winkel.

Tracklist:
Ekotren_medium

1. Light The Fire