Fractured Insanity – When Mankind becomes Diseased

Fractured Insanity, – When Mankind becomes Diseased
Goregiastic Records, 2007

Het bruisende leven in België beweegt steeds meer kornuiten ertoe een vorm van ontaarde muziek te spelen. Zo ook de jongeheren van Fractured Insanity uit West-Vlaanderen. Het gezelschap heeft in 2006 een zeer degelijk EP’tje uitgebracht en eind vorig jaar kwam hun debuut uit, een explosie van brute deathmetal. Nota bene op het forum van werkgever ZM werd ik geconfronteerd met hun bestaan, waarvoor grote dank.

Dat Decapitated één van de grootste invloeden is, kun je al uit de intro afleiden met de afgetekende naam Nihility. Gortige hakpartijen op gitaar en hamersalvo’s op drum verslaan vervolgens iedere twijfel. Dit is geweldig met de nadruk op geweld. De afwisselende songs gaan nooit over genre’s heen, maar behouden op zich een eigen sound. De ene song gaat meer richting Amerika (Suffocation) dan Polen (Decapitated), en sommige outro’s zijn gewoon atmosferisch (Morbid Angel). De vocalen lopen gesmeerd, soms zelfs bijster verstaanbaar, naar Pools model. Gitaargewijs is het én strak staccato én slepend, met een aparte rol voor de basriedels die soms solo staan! Drummer Ignace heeft zijn kunde al bewezen op de laatste Huldrefolk, en ook hier verpulvert hij ieder levend wezen die zich op zijn drumvellen durft begeven. Zelfs pantoffeldiertjes en andere eencelligen worden uit hun membraam gesmashed. Tempowissels, bombardementen, geinige patronen… Wat zoekt een mens meer in een drummer. Niets dan gegiechel verlaat mijn mond wanneer ik op de parking van mijn werk de collega’s schrik aanjaag met deze wervelwind.

Alleen een beetje jammer is het schoonheidsfoutje (zelfs in spelling maken ze geen coMPromissen, wat eigenlijk wel grappig is) op de bovenkant van de tray van de cd. Maar daar viel zelfs Judas Iscariot voor.

Ik ben, voor diegenen die het niet merken, best tevreden dat dit landgenoten van mij zijn. Na soortgelijke bands als Lost Soul, Deivious en Vehemence, hoef ik deze klanken nu niet meer zo lang af te wachten, tot ze eindelijk deze schroothoop genaamd België komen spelen. Deze bende is een kind van de schroothoop. Helleluja!
Afsluitend nog even vermelden dat er binnenkort meer van deze heren te vernemen valt op uw favoriete webruimte. Aanrader!

Tracklist:

Fractured