Amaseffer – Exodus: Slaves For Life

Amaseffer – Exodus: Slaves For Life
InsideOut Music, 2008

Het is aan zwaar metaal niet veel wat er uit Israel komt, maar wat er dan op muzikaal vlak vanuit die contreien in onze westerse platenzaken terecht komt is steevast gebrand op een vorm van perfectionisme waar menig Europese formatie nog iets van kan leren. In veel gevallen zijn het ook bands die lokale geluiden naadloos weten te integreren in het algehele muzikale spectrum van de metalwereld, waardoor er dikwijls een meer dan interessant geheel ontstaat. Melechesh doet het, Orphaned Land‘s Mabool is tot op de dag van vandaag nog steeds één van de meest geniale werkstukken die ooit mijn speler hebben bereikt, en nu met Amaseffer dient zich een nieuw, getalenteerd en bovenal ambitieus combo aan.

Vanaf de eerste tonen van Exodus: Slaves For Life is het duidelijk dat we hier met iets aparts te maken hebben. De Hebreeuwse vertelstem lijkt zo van Orphaned Land overgenomen (wat goed kan kloppen, daar Kobi Fahri als vocalist hier en daar bijspringt) en de bijna filmische geluidseffecten bereiden de luisteraar op sterke wijze voor op wat er komen gaat. Vanaf het titelnummer is de beer voor de komende zeventig minuten in ieder geval goed los. De arrangementen zijn van een torenhoog niveau en het gebruikte scala aan instrumenten daarin imposant, waardoor er een bijzondere muur aan geluid onstaat. Iedere gaatje in die muur is vakkundig dichtgemetseld zonder ook maar ergens druk of chaotisch te worden. De vocalen worden, naast Kobi Fahri, verzorgt door de altijd prettig klinkende Mats Leven (die in het verleden onder andere bijbeunde bij Therion en Yngwie Malmsteen), terwijl er ook voor Angela Gossow (Arch Enemy) een gastrol is weggelegd in het lange Midian.

Amaseffer - Slaves For Live

Alle hoogtepunten van dit bijna vijfenzeventig minuten durende epos opnoemen zou pure waanzin zijn; toch zijn er een paar songs die het uitlichten wel waard zijn. Het mooie, afwisselend in het Engels en Hebreeuws gezongen Zipporah is buitengewoon prachtig, mede door het doeltreffend inzetten van een zangeres die zo de reïncarnatie van wijlen Ofra Haza zou kunnen zijn. Ook het epische Ten Plagues valt op door de wederom bijna filmische aanpak van het nummer, wat doorspekt is van de geluidseffecten die een perfecte ondersteuning bieden voor de melancholische muziek. Ook het afsluitende Land Of The Dead is een parel van een song die de luisteraar van begin tot eind op het puntje van de stoel weet te houden.

Zo kunnen we nog even doorgaan; de superlatieven schieten namelijk flink te kort. Met Exodus: Slaves For Life heeft Amaseffer namelijk een plaat uitgebracht van een bijna ongekende schoonheid en kwaliteit. Er over schrijven doet deze plaat ook geen recht en is als een foto van een prachtig landschap waarbij je eenmaal thuisgekomen bij het vertonen ervan erbij gezegd moet worden dat het in het echt mooier was. Dit is een plaat die zich niet leent voor een diepgaande recensie, maar simpelweg beluisterd moet worden. Of nee, ondergaan is dan misschien nog een betere bewoording. Hopelijk weet de liefhebber van dit soort Oosters/Arabisch zwaar metaal de weg naar de platenboer dan ook massaal te vinden; in één woord magistraal.

Tracklist:

1. Sorrow

2. Slaves For Life