Soulfly – Conquer

Soulfly – Conquer
Roadrunner Records, 2008

Soulfly, de band die ik na de release van Prophecy (2004) een beetje uit het oog ben verloren. Dat album deed gewoon weinig met me, maar gelukkig kwam een jaartje later Dark Ages om de hoek kijken en sindsdien probeer ik de band weer een beetje te volgen. Eerder dit jaar bracht Max met zijn Cavalera Conspiracy al het prima Inflikted uit en nu is het al weer tijd voor de zesde Soulfly plaat genaamd Conquer. Let’s Go.

Laat ik eens direct met de deur in huis vallen. Conquer lijkt namelijk wel het zwaarste en vetste album van Soulfly ooit te zijn. Wat er meteen uitspringt is de typische Andy Sneap productie die de écht snelle en zware nummers zoals Fall Of The Sycophants, Rough en Touching The Void gigantisch ten goede komt. Vooral op de eerste helft van deze cd zijn de typische tribal effecten zeer sporadisch terug te vinden, maar wanneer je naar bijvoorbeeld Doom en For Those About To Rot luistert komen die lekkere klanken dan toch tot hun recht. Ieder Soulfly album brengt wat gastmuzikanten met zich mee en dit keer zijn dat niemand minder dan David Vincent van Morbid Angel en Dave Peters van Throwdown. Vincent maakt van Blood Fire War Hate een opener waar je U tegen zegt en Peters zorgt ervoor dat Unleash zo op Reinventing The Steel van Pantera zou kunnen staan. Ik had een goed album verwacht na de prima Dark Ages plaat maar Conquer blijft me verbazen. Het album is gevarieerd, hard, zwaar en bevat hier en daar ook nog eens een vette solo, luister bijvoorbeeld maar eens naar Enemy Ghost. Traditiegetrouw bevat ook dit album een instrumentaal nummer en net zoals bij het vorige album betreft het de afsluiter. Het nummer bevat minder tribal en meer metal, prima!

Nooit van Soulfly gehouden? Probeer dan eens Conquer en misschien word je wel positief verrast door Max en de zijnen. Soulfly liefhebbers kunnen overgaan op blinde aanschaf indien ze dat nog niet hadden gedaan.

Tracklist:
Soulfly - Conquer

1. Blood Fire War Hate