Xe-None – Dance Metal [Rave]olution

Xe-None – Dance Metal [Rave]olution
RefLexya Records, 2008

Er was een tijd waar metal garant stond voor pure mannelijkheid. Anti-commerciële mannen, als woeste krijgers uit langvervlogen dagen, samen op een weide vol putten en bulten of in een oververhitte zaal, stinkend naar bier en zweet. Allemaal voorbij! Tegenwoordig worden de puberarmen opengekerfd op emo-metal, zijn de nerds daar met math-metal, komen er heuse operasopranen vooraan in de picture staan en klimmen zelfs groepen het grote podium op waarvan de bandleden amper schaamhaar hebben – zo lijkt het althans. Nu, wie dacht dat metal niet nog verder kon afdwalen van pure mannelijkheid… Guess again. Hier is namelijk Xe-None! Zoals de titel van de cd verraadt zit er beweging in deze Russen. Eurodance metal heet het, of nog wilder: blood rave cyber metal… ik hou mijn adem in.

Xenone

Dance Metal [Rave]olution is dus het debuut van deze extatische band. De drummer van de band was ooit actief bij de Russische thrashband Arbitrator, maar van de andere leden weet ik niets af. De dolle hondsvocalen komen van zanger Lexy Dance (zie ook het label), en EvilAnn zorgt voor de vrouwelijke noten. Even een beeld scheppen van hoe de muziek klinkt: Stel je voor, na een hevige regenstorm komen The Venga Boys per ongeluk backstage op Wacken Open Air terecht. Omdat ze nog compleet verneukt zijn van de snuif, zijn ze vastbesloten dan maar voor tienduizenden metalheads op te treden. Alleen, dat mogen ze van de organisatoren alleen maar doen als ze een distorted gitaarspeler meenemen on stage. Die vinden ze na wat lapdancen in de vorm van een Oomph!-bandlid. Alsof dat niet genoeg is wil één van de mannelijke leden zich van zijn stoerste kant laten horen, en na een superintense workshop bij Max Cavalera denkt hij het vocaal geweld wel aan te kunnen. Terwijl de groep zich opwarmt horen ze in de verte Tarja Turunen(Nightwish) zingen, en dat wil één van de zangeressen dan weer eens proberen. Helaas is haar stem zo broos als de botten van grootmoeder Zulma Osteoporose en hebben de hoge noten hetzelfde effect op menigeen als de borsten van diezelfde arme Zulma.

Ik durf wedden dat de weide op zijn kop staat bij dergelijke act, maar de fun is van korte duur. het idee is prima, en de dance op zich is naar elektronische begrippen best vet, maar na een tijdje wordt het echt lachwekkend. Vooral de hoge stem van EvilAnn is zo opwindend als een beschimmelde paardenrookworst. Jammer maar helaas. Goed voor een afterparty, of na twee flessen champagne. Er zat nochtans wel wat in, en het klinkt soms echt heftig en extreem catchy, maar de samenstelling is hilarisch en lichtelijk absurd. Hopelijk vinden ze een betere afstelling tegen volgend album, want moedig vind ik het wel.

Voor mensen die niet lijden aan dancefobie, het album is volledig gratis te downloaden op de site van de band. Ook mensen die fan zijn van … even kijken … Sylver, Milk Inc., Lasgo, Scooter, U96, Franky Goes To Hollywood samen in de purgeermachine met pakweg Ultraviolence, Jesus Martyr, Fear Factory of Velcra, kunnen zich hier zeker op uitleven. Ben je een mainstream metalfan, denk dan niet dat je dit kunt afspelen wanneer je discotheekvriendin in de buurt, als vorm van muzikaal compromis, want jullie komen er beiden ontevreden uit.

Tracklist:

Xe-None - Dance Metal [Rave]olution

1. [Rave]olution