Ross the Boss – New Metal Leader

Ross the Boss – New Metal Leader
AFM Records, 2008

Hoewel Ross “The Boss” Friedman wel in meer bands gezeten heeft moet het raar lopen wil hij niet de metal-geschiedenisboeken ingaan als de gitarist en medecomponist van Manowar ten tijde van de eerste zes platen van de Amerikaanse band. Na Kings of Metal was de koek voor Friedman echter op; Manowar-bassist en kopstuk Joey DeMaio had een steeds grotere hang naar het theatrale, mat de band een overdreven misogynistisch en brallerig imago aan, en verloor daarbij de muziek uit het oog. Tijd voor Friedman om op te stappen. Manowar heeft daarna nog grotere commerciële successen behaald, maar als het gaat om de kwaliteit van de composities na Friedman’s vertrek zijn de meningen onder de fans danig verdeeld. Het heeft echter nog twintig jaar geduurd voordat de sympathieke ex-gitarist zich terug zou melden met een soloplaat.

Het qua titel al veelzeggende New Metal Leader mag omschreven worden als een logisch vervolg op Kings of Metal, maar uiteraard met een iets ander geluid. Patrick Fuchs, hoewel gezegend met een prima stem, is natuurlijk geen Eric Adams en ook het karakteristieke basspel van DeMaio is uiteraard niet aanwezig. Friedman heeft echter een elftal uitstekende songs neergepend die het bij fans van Manowar en qua geluid gelijkaardige bands heel goed zou moeten doen. De hoofdmoot is lekker vlotte heavy metal met de nodige hoge uithalen van Fuchs en prima gitaarwerk van Friedman. Hoewel niet iedere song een schot in de roos is (zoals het rockerige I Got the Right, wat zich bij mij niet goed in de gehoorgangen wil nestelen) is de algehele kwaliteit vrij hoog. Dat Friedman het schrijven van epische songs ook nog niet verleerd is bewijst hij met het vette Constantine’s Sword en het afsluitende Immortal Son.

Ja, hier en daar kun je duidelijk lijnen trekken richting oude Manowar (God of Dying, iemand?), maar New Metal Leader is meer dan dat gewoon een uitstekende heavy metalplaat zoals die nog maar weinig gemaakt worden. Geen tierelantijntjes, geen overbodige opsmuk, gewoon inpluggen en spelen. Mijn aanrader van de maand!

Tracklist:

Ross the Boss - New Metal Leader

1. I.L.H.