War For War – Kovy Odjinud

War For War – Kovy Odjinud

Naga Productions, 2007

Of ik al ooit van Lord Morbivod gehoord had? Nee, het deed nou niet bepaald meteen een belletje bij me rinkelen, bij jullie wel? Lord Morbivod dus, het blijkt een heerschap uit het gure en donkere Oostblok te zijn die al heel wat littekens op zijn zwart metalen kerfstok heeft staan. Zo is deze brave Tsjechische man actief in meerdere underground acts waaronder o.a. Trollech en Stíny Plamenù. Maar hij is het ook het meesterbrein achter dit éénmans project genaamd War For War.

wfw logo

Een band uit het oostblok waarbij alle muziek is geschreven en ingespeeld door één persoon m.b.v. een drumcomputer en waarbij het hele boeltje door een obscuur Tsjechisch underground label wordt uitgebracht…?! Nou ik hield mijn zwarte hart vast, want ik verwachte me aan een echte underground black plaat met één of andere low budget vier sporen productie. Maar ik was te vroeg met mijn vooroordelen want het is een interessant brokje muziek dat de heer Lord Morbivod ons hier voorschotelt. De man slaagt er in om op een zeer eigenzinnige manier verschillende stijlen te smeden tot één redelijk consistent geheel. Zo hoor ik doorheen de nummers op dit album een mengelmoes van black metal, dark metal, thrash metal en zelfs wat Viking en folk invloeden. De beste man schuwt het experiment dus niet, maar hij slaagt er op deze manier wel in om een eigen geluid te creëren hetgeen veel andere black metal bands niet eens gegeven is. Wel denk ik dat de songs hierdoor wat ontoegankelijker worden, er gebeurt veel in een War For War nummer. Sferische melancholische stukken kunnen ineens omslaan in harde blackmetal om dan weer voorzien te worden van een verdekte thrash riff in combinatie met een folky keyboard lijntje. De overgangen zijn niet altijd even vloeiend, maar je hoort wel duidelijk de potentie in de muziek van War For War. Bijkomend voordeel in dit geval is wel dat de productie goed en helder is. De songs bevinden zich over de ganse lijn vooral in de mid-tempo regionen, regelmatig worden er smaakvol ook keyboards geïmplementeerd doch enkel als sfeerversterkend element. Leuke bijkomstigheid is dat de vocalen volledig in het Tsjechisch worden vertolkt, en ik moet zeggen dat dit in combinatie met black screams best wel vet klinkt. Conceptueel gaan de teksten over de hardheid en verdeeldheid van de aarde, waarbij hij dit eveneens als een metafoor voor de gelaagdheid van de menselijke ziel gebruikt. Het is weer eens wat anders dan de standaard satanische of zelfmoord black metal teksten. Tenslotte nog even meegeven dat het laatste nummer op de cd een cover is van zijn legendarische landgenoten Master’s Hammer, een band die duidelijk ook van invloed is geweest op het geluid van dit project getuige ook de keuze van de titel van de zesde track nl. Sen o Master’s Hammer. Hetgeen zoveel betekend als ‘droom over Master’s Hammer‘.

wfw bandpic

Kortom, War For War is een beetje een buitenbeentje maar wel één met toekomstmuziek in mijn oren. Indien je de moeite en de tijd neemt om de muziek te doorgronden, dan kun je niet anders concluderen dat het geheel origineel in elkaar steekt. Indien dit heerschap erin slaagt om zijn ideeën verfijnder in elkaar te laten vloeien, dan gaan we zeker nog meer van War For War horen. Lord Morbivod bewijst met dit project overduidelijk dat er nog voldoende onontdekte kwaliteitsvolle blackmetal bands buiten Scandinavië bestaan. Geef deze band dus een kans, want hij is een beetje vreemd maar wel lekker!

Tracklist:

og

1. Stokrat vrhnu stin