The Gathering – Downfall

The Gathering – Downfall
Vic Records, 2008

Mijn god, wat valt er over het Nederlandse The Gathering nog te vertellen wat al niet duizenden malen eerder is verteld? Ooit begonnen als een veelbelovende death metalband is de band pas na het aantrekken van zangeres en boegbeeld Anneke van Giersbergen (die de band inmiddels heeft verlaten voor haar eigen Agua d’Annique) is de formatie mede verantwoordelijk geweest voor de lading female fronted metal die we vandaag de dag in ons koude kikkerlandje nog steeds over ons heen gebraakt krijgen. Van death metalband naar female fronted metalband naar een haast psychedelische en progressieve formatie, het is een pad wat niet voor iedere band weggelegd is, maar The Gathering is in alle fases een uitstekende en unieke band gebleven. Met Downfall, de door Vic Records uitgebrachte en herbewerkte versie van de ooit door Hammerheart op de markt losgelaten compilatie, krijgen we opnieuw een blik in dat verre, verre verleden van de band.

Geluidstechnisch opgepoetst door Mike Wead is Downfall feitelijk, net als de compilatie van Hammerheart, een verzameling van de eerste twee demo’s van de band. Van interesse voor de fans zijn echter de demo’s voor het Almost a Dance album. Zo kan de luisteraar zich hier verwachten aan een instrumentale versie van Heartbeat Amplifier, het nooit eerder uitgebrachte en erg mooie (en eveneens instrumentale) The Illusionist, en de songs On a Wave, Passage to Desire en of Pavillions and Fountains, welke zelfs nog zijn ingezongen door voormalig grunter Bart Smits. Tot slot bevat de tweede disc ook nog een cover van Celtic Frost, te weten Dethroned Emperor. De tweede schijf wordt verder nog opgevuld met een aantal heel behoorlijke live opnames uit de periode 1990 – 1993.

Aan het opgepoetste geluid valt niets aan te merken. Uiteraard is de productie niet helemaal meer van deze tijd, maar Wead heeft hoorbaar zijn best gedaan en er nog een heel smakelijk geheel van gemaakt. Of de zes extra songs de moeite zijn als je de eerste versie van Downfall al in het bezit hebt moet een ieder voor zich uitmaken, maar voor hen die eens goed willen horen hoe The Gathering ooit is begonnen, is Downfall een niet te missen compilatie geworden.

Tracklist:
CD 1:

The Gathering - Downfall