Oceans of Sadness – The Arrogance of Ignorance

Scarlet Records, 2008

Sommige bands weten zich, zelfs na een jarenlang bestaan, nog steeds per album te vernieuwen dan wel te verbeteren. In het begin is dat natuurlijk logisch, daar een band ervaring opdoet in het live-circuit, wat zich vervolgens in de studio weer omzet naar kwalitatief hoogstaander materiaal. Na een album of drie à vier heeft een normale band doorgaans haar geluid gevonden en borduurt vanaf dat punt door binnen het zelf opgelegd stramien. Zo niet Oceans of Sadness, waar iedere nieuwe schijf nog steeds een grote stap voorwaarts is en er nog immer compositorische en speltechnische vooruitgang geboekt wordt. Op The Arrogance of Innocence weet de band zich namelijk wederom te hervinden als een hechtere en beter opererende formatie.

In 51 minuten legt de band een zeer solide basis voor de toekomst. Vanaf de opener Roulette zijn het de sleutelwoorden afwisseling en kwaliteit die hier samen hand in hand gaan, en tot en met het afsluitende Hope hebben we hier te maken met een plaat die van begin tot eind blijft boeien. Van death metal tot zeer melodieuze stukken en van up-tempo materiaal (Failure) tot bijna Opeth-achtige, melancholische stukken weet de band de aandacht van de luisteraar de gehele lengte van het album moeiteloos vast te houden. Zonder blikken of blozen zit een nummer als Failure vol met bijna hardcore-achtige schreeuwpartijen om vervolgens af te sluiten met een wonderschone, melodieuze apotheosis op piano en gitaar. En laten we de vrouwelijke vocale bijdrage op Subconscious niet vergeten. The Arrogance of Ignorance is een smeltkroes van stijlen geworden die als totaalplaatje gewoon klopt.

Het vijfde album van de Belgische band is, zoals gezegd, wederom een stap voorwaarts, en het is gissen hoe lang de band zich nog op deze manier weet te verbeteren. Ergens moet de grens immers een keer bereikt zijn. Tot het zover is, in ieder geval, hebben we The Arrogance of Ignorance; gaat dit zien, gaat dit horen.

Tracklist:

Oceans of Sadness - The Arrogance of Ignorance

1. Roulette