The Reckoning – Counterblast

The Reckoning – Counterblast
Shiver records, 2008

Dag moeder! The Reckoning heeft zonet mijn dag gemaakt. Weer zo een typisch Belgisch cd’tje voor in de tweedehandsbakken of aan halve prijs binnen de kortste keren, dacht ik vooraf te zullen moeten concluderen. Het viel me daarna in dat het album uit 2006, Deathlike Millennia, helemaal zo slecht nog niet was. De voormalige Infernal Legionairen, die het live steevast uitstekend deden, hadden een degelijk geluid vast en mochten er best wezen. Black en death met een Poolse Hertz productie, net als pizza en seks iets wat zelden tegenvalt. In het geval van Counterblast een heus understatement.

Miljaar zeg. Dit beestje gaat vooruit. De basis is nog steeds beresterke death metal, maar de zwarte lak maakt het nog verdo(r)vender. Snelheid, tempo, beuken. De productie doet je in een reflex denken aan bands als Vader en Decapitated, maar toch zit er meer in. De zwartgeblakerde machinaal klinkende drums (en dat is gepermitteerd want de strakheid is immens) en composities geven het album een extra dimensie en cumuleert de stijlen en energie van verschillende genre’s, black, death en thrash. Om het met een simplistische one-liner te zeggen: Dit is de Poolse Zyklon uit België. En zelfs dat doet The Reckoning tekort. Bijvoorbeeld de zang op het album is niet de typische grafstem of mucovisidose-rochel, in plaats daarvan hoor je neothrashe wurgklanken die ongeforceerd hard en behoorlijk verstaanbaar uit de onderhoek komen. Hier kan ik absoluut mijn oren mee opwarmen in dit druilerige jaargetijde.

Tussen al dat geweld komt het eveneens geweldige Dead shall Rise van Terrorizer als een oude bekende langs, en voor je het goed en wel beseft is het afgelopen. Veel meer moet ik er niet over zeggen. Eén van de beste, zoniet het beste, death metal album van Belgische bodem van 2008 (met Fractured Insanity op een mooie tweede plaats). Death metal, met een sexy blackened kontje. Dan toch een vaderlands plaatje in mijn jaarlijst? Machtig, die koning! En wie vindt van niet mag vakkundig mijn balzakje kussen. Luistertips : Heap of Wretchedness en Hellkind (met een zalige Dark Funeral-vibe)!

Tracklist:Reckoning

1. Intro
  2. Downward Discipline