Conorach – Tales From The Tavern

Conorach – Tales From The Tavern
Eigen Beheer, 2008

Sinterklaas is het land weer uit en de restanten van de knutselwerken genaamd surprise zijn opgeruimd. Tijd om weer met schrijven aan te vangen. Bij het knutselen had ik overigens ruim de tijd om een aantal malen te luisteren naar de in eigen beheer uitgebrachte eerste full-length cd van de Nederlandse band Conorach genaamd Tales From The Tavern. Sowieso is het leuk om weer eens een band van vaderlandse bodem te mogen ontmoeten die het lef heeft om een volledige cd in eigen beheer uit te brengen. Daar moet nog bij gezegd worden dat het nauwelijks opvalt dat dit een eigen productie is. Er staat geen label vermeld, dat is alles eigenlijk. Mooi boekje, doordacht artwork en hele aardige muzikale productie. Wat dat betreft weinig op aan te merken dus.

Conorach is een band uit Delft en omgeving. Ze zijn al eerder opgericht, maar in 2005 kwam men qua bezetting tot volle wasdom. In 2006 werd in eigen beheer een demo opgenomen en daarna werd er regelmatig opgetreden. Nu is er dus een volledig album opgenomen, die een paar maanden geleden het levenslicht zag. De band maakt een niet al te vaak vertoonde mengelmoes van folk- en power- metal. Geen brullende kerels bij deze Keltisch georiënteerde folk, maar cleane zang en om het nog ingewikkelder te maken is het geen castraten geluid, dat de zanger voortbrengt, maar ligt het geheel minstens twee octaven lager dan bij de gemiddelde power.

Ik vind deze eersteling van Conorach wel geslaagd. Er is zeker wel het een en ander op aan te merken, maar over het algemeen genomen is dit een qua sound gevarieerd en zeer luisterbaar schijfje. Men slaagt er niet overal in om folk, folk metal en power metal tot een geheel te mengen. Dat is een minpunt, maar zorgt anderzijds ook voor de nodige variatie. Als het om de pure power gaat zorgt de wat lagere, en overigens uitstekend klinkende, stem van de zanger voor wat bevreemding. Dat zeg ik omdat er op een manier wordt gezongen die doet vermoeden dat het ieder moment de hoogte in kan schieten, maar dat doet het niet. De pure folk doet wat afgezaagd aan en is al vaker en beter op die manier gespeeld. De folk metal klinkt helder en feestelijk en daarmee moet men in staat zijn om live het publiek flink op te zwiepen. Daar waar de assimilatie wel slaagt, produceert de band een aangenaam eigen geluid, dat aanstekelijk overkomt. Instrumentaal zit de cd prima in elkaar. Er wordt goed gespeeld en over het algemeen wordt een stevig tempo aangehouden. De gitaren verdienen een extra pluim voor variatie, snelheid en techniek. De productie laat de zang zo hier en daar wat wegvallen tegen het muzikale geweld. Dat vind ik wel een beetje jammer want de zanger heeft een aangename stem die gehoord mag worden, ook al zou zo hier en daar een ruwer kantje geen kwaad kunnen.

Ik heb me zeer vermaakt met deze cd en ik denk dat Conorach ook live wel de moeite van het bekijken en beluisteren waard zal zijn. Onder het motto “Koopt Nederlandsche Waar!” moeten er toch absoluut klanten te vinden zijn voor deze plaat. Tales From The Tavern is in ieder geval de moeite waard om eens te beluisteren en/of aan te schaffen.

conorach

1. 1667
  2. The Oaken Shield