Fen – The Malediction Fields

Fen – The Malediction Fields

Code666/Aural Music, 2009

Dit is een release waar ik erg nieuwsgierig naar was. Hun vorige wapenfeit was een EP getiteld Ancient Sorrow dewelke lovende kritieken ontving wereldwijd. Vooral hun unieke stijl deed menig metal liefhebber goedkeurend de wenkbrauwen fronsen. Deze Britten kicken er namelijk op om hun zeer sfeervolle dark/black metal te benaderen met een postrock-achtige aanpak waardoor er een bijzonder totaal-geluid ontstaat.

Zeven songs voor een totale speelduur van bijna 60 minuten (!), het is dus een understatement om te zeggen dat je bij dit Brits orkestje waar krijgt voor je zuurverdiende geld. Meer zelfs, ze slagen er ook wonderwel in om je aandacht gedurende dit uur meer dan vast te houden. Dat op zich is al een compliment waardig. Deze heren specialiseren zich erin om met gevoel voor hypnose, lange uitgesponnen nummers te schrijven. Het knappe hier aan is dat de sfeer en de opbouw van de song bij hen centraal staan. Vaak beginnen hun nummers immers met een simpele riff die naarmate de track voortduurt continu verder wordt uitgediept door geleidelijke welgeplaatste muzische toevoegingen zoals sombere keyboardlijnen, cleane (koor)zang, extra riffs,… Een aanpak die je dus ook vaak terug hoort bij de betere post-rock acts.

fen band 09

De band slaagt er met deze plaat in om een goede balans te vinden binnen hun songs door inventief te spelen tussen meer ingetogen passages en heftige black metal erupties waardoor het geheel voorzien wordt van de nodige dynamiek. Wel blijven de nummers grotendeels hangen in de mid-tempo regionen waardoor je af en toe het gevoel krijgt dat sommige nummers wat op elkaar beginnen te lijken. Naar toekomstige releases toe is er dus nog zeker wel ruimte voor progressie. Desondanks leveren ze met dit The Malediction Fields een sterke debuut full-length af waarop ze een donkere, melancholische en bij momenten zelfs dromerige atmosfeer weten op te roepen die zeker door fans van bands als Agalloch en Alcest gesmaakt zal worden. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar die EP, mij hebben ze met deze plaat alvast overtuigd van hun kwaliteiten.

Tracklist:

fen tmf 200

1. Exiles Journey