Lord Vicar – Fear No Pain

Lord Vicar – Fear No Pain
The Church Within Records, 2008

Peter Vicar legde er in 2007 samen met zijn kompanen het instrument bij neer. Reverend Bizarre was geschiedenis. Peter was al even bezig met zijn eigen bandje en al snel kwam een EP uit. Nu is het tijd voor zijn debuut, waar hij niemand minder dan Christian Lindersson voor strikte als zanger (ten tijde van Children of Doom bij Saint Vitus). Doom in traditionele vorm.

En het was te verwachten. Saint Vitus, Count Raven en ook Black Sabbath flitsen door je hoofd bij deze plaat. En toch is het opnieuw een plaat geworden die met kleverige nummers zijn plaats opeist. Geen repetitieve toestanden, gewoon een variatie op een thema dat smeekt om nieuw materiaal. Velen stellen zich waarschijnlijk de vraag of dit gewoon een verderzetteing van Reverend Bizare is, wel, deels. Reverend Bizarre is niet makkelijk samen te vatten, en als ik zou moeten vergelijken, dan kan ik naar mening deze Lord Vicar songmatig indelen bij de EP Harbinger of Metal uit 2003. De zang van Christian Lindersson geeft het wel een aparte inkleuring, bijna niet te vergelijken eigenlijk. Het enige wat ik mis zijn de iets meer slomo-doom-stukken en de basgerichtheid van Reverend Bizarre, maar Vicar is dan ook geen basgitarist. Wel wordt menig zinderende solo uit de mouw geschud.

Volgende maand komt Spikefarm met een dubbelaar vol moeilijk te vinden nummer, b-sides, covers en dergelijke nummers af van Reverend Bizarre, maar ik zou eerder mijn centen hier aan spenderen. Een degelijke plaat. Kenners moeten ‘m natuurlijk al lang hebben.

Tracklisting:Vicar

1. Down the Nails
  2. Pillars Under Water