Havok – Being And Nothingness

Havok – Being And Nothingness
Vicisolum Productions, 2009

De combinatie tussen Deicide, Suffocation, Opeth en Meshuggah? Havok! Deze omschrijving verzin ik niet zelf, het is een promopraatje van Vicisolum Productions. Het heugelijke nieuws is alleen dat het behoorlijk klopt. Met de deur in huis vallend meld ik dan ook dat Being And Nothingness een (debuut)plaat van jewelste is.

Gevarieerd, effectief, vakkundig en enorm bruut. Havok in een notendop. Ik moet toegeven dat mijn verwachtingen niet hoog waren. Het vriendelijk ogende hoesje, de brave uitstraling van de bandleden en het feit dat ze op wat demo’s na nog weinig van zich hebben laten horen, waren daar de redenen van. Een luisterbeurt later stond ik hier heel anders tegenover. Na de wat oosters klinkende intro Avaye Penhan is het beuken geblazen met deze schijf. Opvallend is dat dit vijftal geen gigantisch technische dingen uit de kast haalt. Dat er wel sprake is van bovengemiddeld kwalitatief vakmanschap moge echter duidelijk zijn. Luister maar eens naar een beuker in de vorm van Iniquity, dan hoor je meteen dat ook zanger Johan Bergström uit het juiste hout is gesneden. Hoe zit dat dan met die vergelijking met Opeth? Hiervoor raad ik je onder andere The Monsoon aan als luistertip. Tussen de drumsalvo’s en het gitaargeweld door schakelt de band namelijk regelmatig over op een wat progressiever geluid. De mannen houden de originaliteit en intensiteit gelukkig goed in balans door dit soort fratsen niet àl te vaak uit te voeren.

Tijd voor een rustpunt met Monologue With The Sky. Rustgevende pianotonen laden de luisteraar op voor een nieuwe spurt aan ratelend geweld. Hierna bereikt Being And Nothingness namelijk een van zijn vele hoogtepunten. Dit keer met Century Of The Deviant, die vrij weinig van me heel laat. Naar mate het einde bevat deze track ook zeer fraai soleerwerk van de heren gitaristen. Het is duidelijk dat de tweede helft van dit album het vooral moet hebben van bruutheid. Met name door de productie heeft drummer Johan Cronqvist een hoofdrol op deze plaat, een eervolle vermelding is dan ook niet overbodig.

Nog een luistertip? The Ambulant Plague Of Humans, gestoord gewoon! Al met al is deze plaat een dikke aanrader voor iedereen met enige vorm van affiniteit voor death metal. Kopen!

Havok - Being And Nothingness

1. Avaye Penhan