Deadwood – Ramblack

Deadwood – Ramblack
Cold Spring records, 2008

Sommige bands vereisen voor het reviewen wat speurwerk op het wereldwijde web. Deadwood was geen uitzondering hierop. De bandnaam zorgde er echter voor dat de opgevraagde zoekresultaten opmerkelijk werden, aangezien Deadwood tevens de naam van een Amerikaanse serie is. Vooral de Last.fm zoekresultaten zijn komisch, want achter ditzelfde Deadwood zit een éénmansgezelschap die verantwoordelijk is voor alles dat je niet aan de ‘Similar Artists’ zou koppelen.

Deadwood heeft met Ramblack een schijfje afgeleverd waar niet makkelijk in te komen is. Als luisteraar krijg je een hele golf zwarte ellendige dikke brei van geluid over je heen, waar je zelf maar je weg in moet zien te vinden. Toegankelijk is de muziek, die ik dankzij de totale afwezigheid van melodie classificeer als geluid (noise), op geen enkele manier. Ook metal is heel ver te zoeken in dit hoorspel. De kracht van de muziek is dat het heel erg benauwend op je inwerkt. Het lijkt alsof de ruimte waarin het afgespeeld wordt spontaan wordt omgetoverd in een kille, donkere en spookachtige fabriekshal waarin stemmen overal vandaan lijken te komen. Stemmen die overigens verzorgd zijn door heerschap Maniac (ex-Mayhem, Skitliv).

Ramblack is een pittig schijfje waar ik zelf teveel moeite mee heb om echt in te komen om het hoog te beoordelen. Het vergt veel van de luisteraar, die zijn of haar definities van muziek moet herzien om dit echt muziek te noemen. Heb je zelf The Axxis of Perdition‘s Urfe net geluisterd en vond je dit niet langgerekt genoeg en het luisterboek-element er te dik bovenop liggen? Of heb je interesse in een Darkspace met het tempo van een Sunn0)))? Dan is deze plaat het proberen waard. Liefhebbers van enige vorm van melodie kunnen het beste afhaken.

Tracklisting:Deadwood - Ramblack

1. Deteriorate
  2. Null And Void