Ulysses – The Gift of Tears

Ulysses – The Gift of Tears
Symbioses Music, 2009

Het Nederlandse progressieve rockcombo Ulysses brengt met The Gift of Tears haar derde album uit en met dat derde schot moet het nu maar eens raak zijn. De band is op dit nieuwe album, zelfs voor haar doen, zo ontzettend goed op dreef dat we heel voorzichtig al mogen spreken van een van de absolute hoogtepunten van dit jaar als het om progressieve rock gaat. En dan nog niet eens specifiek van eigen bodem.

De elementen mogen bekend zijn: Ulysses doet in feite niets nieuws en brengt een hardere variant op progressieve rock zoals we die gewend zijn van bands als Marillion of Pendragon met een vleugje Dream Theater en Savatage, maar verzand nergens in de hoek van de progressieve metal. Niets nieuws, dus, maar het geheel, ruim een uur in lengte, is van adembenemende kwaliteit en de schoonheid ervan laat zich zeker niet in één enkele luisterbeurt vatten. Het album is dynamisch, het ene moment ingetogen (Silence of the Night) en het andere vervaarlijk voortstuwend (het titelnummer) en met de twee langere nummers How Much More en het prachtige Anat bevat het album tevens twee klasbakken van epische proporties. Deze jongens weten wat ze doen en weten iedere gegeven seconde te boeien en te imponeren. Maar The Gift of Tears, ook al zijn de elementen geenszins nieuw, klinkt bovenal gedreven en fris, alsof het genre nog in de kinderschoenen staat.

Grootste minpunt aan deze overheerlijke prog-schijf is de bijkans wat vlakke productie, waarbij vooral het geluid van zanger Michael Hos er bij vlagen wat bekaaid vanaf komt. Dat wat vlakke geluid is ook het enige wat me ervan weerhoudt hier de volle honderd punten voor toe te kennen. Maar laat er geen twijfel over bestaan: The Gift of Tears is een van de meest imposante en beste progrockplaten die er de laatste tijd is uitgekomen en verplichte aanschaf is dan ook het enige juiste advies voor de progrockers onder ons. Indrukwekkend en geweldig, maar tevens zorgwerkkend voor de concurrentie als je je bedenkt waar dit vijftal over een aantal jaren wellicht nog toe in staat is. Hulde!

Ulysses - The Gift of Tears

1. Family Portrait
  2. Guardian Angel