Malefice – Dawn of Reprisal

Malefice – Dawn of Reprisal
Metal Blade Records, 2009

Met Dawn of Reprisal komen de Britten van Malefice toe aan hun tweede langspeler. Metal Blade zag deze jonge band anno 2008 wel zitten en het vijftal ging met het alom gerespecteerde label in zee. Nu ligt het album hier voor mijn neus, wat kan het toch allemaal mooi verlopen.

Na verschillende luisterbeurten kan ik met vrij veel gemak concluderen dat Malefice een onweerstaanbare liefde heeft voor bands uit de moderne Amerikaanse metalscene en soms subtiel teruggrijpt naar het einde van de jaren ’90. U weet wel, toen nu-metal haar hoogtij vierde. Deze laatste factor ligt er overigens niet overdreven dik bovenop. Met veel melodie, grooves en de nodige vocale agressie baant de band zich een weg door de lijst met nummers die samen een kleine drie kwartier aan muziek leveren. De liefde voor andere bands is echter zo groot dat er praktisch niets nieuws op deze plaat te horen is. Op de nieuwe Cannibal Corpse (om een passend voorbeeld te noemen) toch ook niet? Klopt, alleen die band heeft een eigen smoel. Malefice zakt met deze plaat drie meter in de modder die zich ook wel middenmoot laat noemen. Een trieste zaak eigenlijk, want de muziek op zich mag er zeker wel zijn. Zanger Dale Butler is een van de weinige zangers die ik graag clean hoor zingen (Hatred Justified), de productie is er eentje om je vingers bij af te likken en de nodige beukmomenten zijn zeer zeker aanwezig (neem bijvoorbeeld When Embers Ignite).

Jammer dus, ik zit hier eigenlijk naar een kant en klare mix van Chimaira, Lamb of God, Unearth en Killswitch Engage te luisteren. Om dit vrij negatieve praatje toch nog wat terechte kleur te geven, moet ik toegeven dat Dawn of Reprisal het heus wel lekker zal doen bij de liefhebbers van het genre (en eerder genoemde bands), maar ik heb het dan wel over liefhebbers die niets aan zich voorbij willen laten gaan.

Malefice - Dawn Of Reprisal

1. The Midas Effect
  2. Abandon Hope