Syncardion – Embrace The Inevitable

Syncardion – Embrace The Inevitable

Eigen beheer, 2009

Syncardion dus, ik had zelf nog nooit eerder van deze band gehoord. Deze vijfkoppige formatie uit Breda levert met dit Embrace The Inevitable echter een puik stukje stukje werk af! Ik was dan eigenlijk ook wel een beetje verbaasd te lezen dat de heren dit album voorlopig (slechts) in eigen beheer uitbrengen!

In 2005 zette de band zijn eerste stapjes onder de naam Syncardion in het metalen wereldje in de vorm van een demo, vier jaar later is het dus tijd voor het meer serieuze werk. Mij is het helaas niet bekend of ze toen al dezelfde stijl hanteerden als ze doen op deze plaat. Anno 2009 laat dit kwintet ons een interessante vorm van agressieve melodieuze metal horen. Zo hoorde ik meerdere invloeden uit verschillende metalen subgenres terug die door de heren met gevoel voor balans in afwisselende nummers werden gegoten. Groovende thrash metal gaat bij hen even makkelijk hand in hand met moderne Göthenburg metal à la In Flames, en af en toe komt er zelfs een verdwaalde blackachtige of doomy riff om de hoek kijken hetgeen de variatie enkel en alleen maar ten goede komt. Het gitaarwerk is uiterst vakkundig uitgevoerd en het geheel is voorzien van een redelijk goede productie. Bovendien hebben de heren ook het visuele aspect van het totaalpakket netjes verzorgd. De band stelt deze plaat blijkbaar ook gratis ter beschikking als download, maar de muziek is van een dusdanige kwaliteit dat de aanschaf van de deze plaat rechtstreeks bij de heren zelf meer dan gerechtvaardigd is.

Syncardion is duidelijk een band met potentie, nu maar hopen dat de labels er hetzelfde over denken. Afgaande op hetgeen ze de luisteraar hier voorschotelen kan het echter toch niet lang duren vooraleer een platenlabel overtuigd raakt van hun kunnen!

syncardion cover

1. Abidance
  2. Preamble On Nothing To Come