Sons Of Seasons – Gods of Vermin

Sons Of Seasons – Gods of Vermin
Napalm Records, 2009

Een nieuwe band met ervaren muzikanten. Zanger Henning Basse van Metalium is de meest gekende. Ook Simone Simons (Epica) is hier en daar van de partij. Keyboardist Oliver Palotai kennen we dan weer van Kamelot. Sons Of Seasons brengt ons dark symphonic metal.

De intro klinkt alvast veelbelovend dark, een leuk instrumentaaltje. Het titelnummer volgt, met eveneens veelbelovend gitaarwerk. Meteen merk je dat de klemtoon ligt op de zang en de toetsen (zowel keys als pianoklanken). De sfeer is naar heavy/power maatstaven wat boosaardig, met een licht epische doch catchy vibe. Dit geldt trouwens niet alleen voor het titelnummer, ook de daaropvolgende nummers zijn van deze aard. Het tempo is gevarieerd, met ook behoorlijk veel dubbele basdrums. A Blind Man’s Revolution bevat alle elementen die de band muzikaal kan brengen, met een mooie gitaarsolo als kers op het taartje. Op Fallen Family horen we voor de eerste maal Simone aan het werk. Mede met haar engelachtige zangstem maakt ze dit mijn favoriete nummer van Gods of Vermin.

Alles goed en wel zou je denken, helaas. The Piper is het begin van het einde van de positieve commentaren. Dit zwaar melig nummer (net als het mierzoete Wintersmith) luidt standaard heavy nummers in die weinig tot de verbeelding spreken. Voorspelbare nummers met een dosis dubbele basdrums, een akoestisch stukje en een vrij simpel refrein dat niet blijft hangen. Alleen het licht progressieve en gestroomlijnde Dead Man’s Shadow verdient nog een vermelding, ook voor het flitsende gitaarwerk.

Enkele goede punten, maar iets meer matige. Fans van Kamelot kunnen eens luisteren, maar verwacht geen Symphony X. Dark symphonic metal… omdat het in de schaduw zal blijven hangen.

sos

1. The Place Where I Hide