Black Sun Aeon – Darkness Walks Beside Me

Cyclone Empire, 2009

De Finse band Black Sun Aeon, die in het begin van 2008 het levenslicht zag, maakt indruk. Na enkele nummers op een compilatiealbum, genaamd Dirty Black Summer, was het hoog tijd voor een vol debuutalbum. Dat is hetgeen dat Black Sun Aeon dan ook aflevert met Darkness Walks Beside Me. Mocht je bij de naam van het eerder genoemde compilatiealbum denken aan oldschool rock of dergelijke, dan zit je het aan het verkeerde adres. Black Sun Aeon maakt namelijk episch aandoende doom metal met hier en daar een death randje en is daar nog verdomd goed in ook.

mikkoblacksunaeonZoals je aan de tracklisting wellicht is opgevallen, volgt Darkness Walks Beside Me een vast patroon waar verschillende thema’s een verhaal over leven, ziekte en dood vertellen. Hoewel de nummers los van elkaar te beluisteren en te begrijpen zijn, is er een rode draad in het album te ontdekken en dat is erg tof. Black Sun Aeon neemt zichzelf serieus en uit dat ook in de met emotie overladen muziek. Hoewel de intro A Song for the Introduction een zachte piano-opener is, loopt deze al snel over in het woedende A Song for my Wrath waarin gitarist en tevens zanger Mikko Heikkilä samen met Mynni Luukkainen zorgt voor een melodische basis van scherpe riffjes, die de lijdraad vormt voor de drums en de sfeer van het nummer. A Song for my Wrath is een nummer vol met ferme en diepe grunts, maar kent ook cleane vocalen en weet zo samen met de muziek de titel van het nummer te bevestigen. De andere nummers doen dit ook en zoals de titels doen vermoeden, moet Darkenss Walks Beside Me wel een divers album zijn.

En warempel, dat is het! A Song for my Demise opent met een treurige en zachte gitaar die later bijgestaan wordt door een snijdend scherpe gitaar. De sfeer van het nummer is gezet en wordt door de aanzwellende drums hoger getild en omgevormd tot een nummer dat net zo stevig is als zijn voorganger. Black Sun Aeon weet dit kunstje meerdere malen te herhalen op Darkness Walks Beside Me, maar door elke keer nuances te plaatsen blijft het interessant. Zo kent A Song for My Sorrow erg sterke vocalen die het doom karakter van de band stevig neerzetten. De basgitaar dreunt en galmt als nooit tevoren en een orkestrale bezetting maakt het nummer af. A Song for my Funeral is het meest epische nummer van het album en dan ook de perfecte afsluiter.
Na dit nummer komt er nog een negende, dit is een eerbetoon aan een vriend van de band die tijdens het opnemen van dit album overleed. Black Sun Aeon bevestigt met Darkness Walks Beside Me de mogelijke diversiteit in het doom genre door de verschillende geluiden elk een plaats te geven en goed uit te bouwen. De thematiek en sfeer zijn sterk neergezet en met gastmuzikanten van onder andere Amorphis en Moonsorrow is Darkenss Walks Beside Me af en de koop zeker waard.

darknesswalksbesideme

1. Chapter 1: A Song for the Introduction
  2. Chapter 2: A Song for my Wrath