Exivious – Exivious

Exivious – Exivious
Eigen Beheer, 2009

Exivious is een Nederlands fusion/metalproject bestaande uit leden van Cynic en Textures. Drijvende kracht achter dit project is Tymon Kruidenier, beter bekend als gitarist bij Cynic. De bezetting wordt gecomplementeerd door Robin Zielhorst (Cynic) op bas, Michiel Nienhuis (ex Sengaia) op gitaar en de vellenmepper van dienst is Stef Broks (Textures). Mensen die bekend zijn met de eerdergenoemde bands weten dat de heren hun instrumenten tot in de puntjes beheersen. Dit laten ze ook horen op hun debuutalbum, genaamd Exivious.

Er valt heel wat te genieten op dit zilveren schijfje. Knappe jazzy basloopjes en improvisatiestukken worden afgewisseld met fusionachtige gedeeltes, waarbij vooral het virtuoze gitaarwerk van Tymon en Michiel in positieve zin opvalt. Ondanks de vele ritmewisselingen en geïmproviseerde thema’s vervalt de band niet in eindeloos technisch gefriemel, waardoor de muziek goed te volgen blijft. Ook de goede songstructuren en de sterke dynamiek in de composities dragen eraan bij dat Exivious blijft boeien. Complimenten voor het virtuoze spel van Robin Zielhorst en Stef Broks, die deze plaat van een speelse en dynamische fundering voorzien. Ondanks de relatieve toegankelijkheid van deze plaat, krijgt de luisteraar ontzettend veel muzikale informatie te verwerken. Daarom zal het de nodige luisterbeurten vergen voordat dit album echt begint te nestelen. Productioneel heeft Exivious een warm en transparant geluid meegekregen, zodat de muzikale capriolen van de heren prima te volgen zijn. Luistertips: Ripple Of A Tear, Asurim, Waves Of Thought, The Path en Embrace The Unknown.

De heren van Exivious hebben met het gelijknamige album een uitstekend debuut in de markt gezet. Virtuoos spel gaat hand in hand met overzichtelijke songstructuren, dynamiek en afwisseling. Liefhebbers van Ohm, Gordian Knot, Cynic, Liquid Tension Experiment en Dysrhythmia hebben er in ieder geval een leuke band bij. Knap staaltje vakwerk!

Exivious II Normaal Cover

1. Time And Its Changes
  2. Asurim