Code – Resplendent Grotesque

Code – Resplendent Grotesque
Tabu Recordings, 2009

Code is een Brits/Noors collectief bestaande uit muzikanten die hun sporen ruimschoots verdiend hebben in bands als Void, Ved Buens Ende en DHG. Hun debuutalbum, getiteld Nouveau Gloaming, wist menig gevoelige snaar te raken. Tegenwoordig wordt die plaat als een cultklassieker beschouwd. Vier jaar na dato zijn de heren terug met de opvolger, die de raadselachtige naam Resplendent Grotesque heeft meegekregen.

Op Resplendent Grotesque blijft men dicht bij de muzikale wortels van het zwarte metaal. Het avant-gardistische c.q. progressieve element zit hem voornamelijk in de ongebruikelijke songstructuren, maatverspringingen en de eigenzinnige cleane vocalen van zanger Kvost. De band heeft geen elektronische effecten en uitgebreide keyboardpartijen nodig om avontuurlijk en eigenzinnig uit de hoek te kunnen komen. Dat siert hen. Het sterkste punt van Code is het creëren van een uiterst naargeestige en beklemmende sfeer, zoals ik die nog niet vaak gehoord heb. De repeterende wringende gitaarlijnen zorgen voor een hypnotisch effect, waardoor de luisteraar helemaal in de muziek gezogen wordt. Ook de bezwerende en karakteristieke vocale uitspattingen van Kvost dragen bij aan het grillige karakter van deze plaat. Qua stijl doet Resplendent Grotesque mij regelmatig denken aan het oude Borknagar (Quintessence/The Olden Domain), Solefald (Pill Against The Ageless Ills) en de sfeer van het latere Arcturus. Geluidstecnisch heeft dit album een lekkere gruizige productie meegekregen, waardoor het het zwartmetalen gevoel nog verder versterkt wordt. Luistertips: In The Privacy Of Your Own Bones, The Rattle Of Black Teeth, Jesus Fever en The Ascendent Grotesque.

Of Resplendent Grotesque net zo’n impact gaat hebben als zijn roemruchte voorganger is moeilijk te voorspellen. Wat ik wel durf te stellen dat Code met deze plaat een eigenzinnige en avontuurlijke groeibriljant heeft afgeleverd die na elke luisterbeurt beter en beter wordt. Heerlijke plaat!

Code Resplendent G Normaal Cover

1. Smother The Crones
  2. In The Privacy Of Your Own Bones