Green Day – 21st Century Breakdown

Green Day – 21st Century Breakdown
Reprise Records, 2009

Green Day is ongetwijfeld een van de opmerkelijkste bands die de punkstroming ooit gekend heeft. Velen zullen de naam direct koppelen aan nietszeggende nummers als Basket Case dan wel aan de al wat serieuzere hits die de band scoorde met de (semi-)rockopera American Idiot, al toch weer zo’n vier á vijf jaar geleden, en velen zullen de band mijden wegens het feit dat ze gewoon politiek en het moeilijke leven bleven bezingen terwijl ze ondertussen qua populariteit boven een hoop popartiesten uitstegen.

Met de release van 21st Century Breakdown zijn de discussies over de definitie van punk vanzelfsprekend ook weer opgelaaid. Natuurlijk is Green Day een groene eend in de bijt, en met de oorspronkelijke rauwe vormen van punk heeft het niet heel veel meer te maken. Qua speelstijl is het echter nog wel duidelijk punkgeïnspireerd en ook tekstueel is het een geschut van politieke termen in de negatieve context, en een voortzetting van het toch relatief maatschappijbewuste American Idiot. Nadeel één is natuurlijk de hoes, die waarschijnlijk een hoop mensen zal afschrikken en potentiële luisteraars weghouden. Zou eigenlijk niet zo moeten zijn, want voor de rest is 21st Century Breakdown gewoon een logisch vervolg op zijn voorganger, wederom een concept(achtig)album dus. Terugkerende muzikale dan wel tekstuele thema’s, veel karakter, uitstekend uitgewerkte, herkenbare nummers en heel veel afwisseling zorgen ervoor dat de negenenzestig minuten (eigenlijk veel te lang voor een punkplaat) best goed door te komen zijn. Veel uitstapjes maakt men naar punkvreemde stijlen, symfonische ballads, natuurlijk de catchy refreintjes, maar men verliest nooit de roots uit het oog.

Voor een band met een dergelijke bekendheid vind ik het, eerlijk waar, knap dat er wederom een werkstukje afgeleverd word waarmee men (in tegenstelling tot bijvoorbeeld ex-genregenoten Good Charlotte) niet lijkt mee te geven met de sterk toegenomen populariteit (op de hoes na dan misschien), en waarop punkachtige rock met allerhande tierelantijntjes, knipogen en bombast toch weer een soort nieuwe dimensie bereikt. Zeker niet slecht!

Green Day - 21st Centurys ugliest cover

1. Song of the Century

2. Act I: Heroes and Cons