Minsk – With Echoes In The Movement Of Stone

Relapse Records, 2009

Naast de hoofdstad van Wit-Rusland is Minsk ook de naam van een Amerikaans muzikaal collectief uit de buurt van Chicago. With Echoes In The Movement Of Stone is mijn eerste kennismaking met dit uitzonderlijke gezelschap. Na het album meerdere keren beluisterd te hebben, vraag ik me een ding af. Wat hebben de heren aan geestverruimende middelen gebruikt om tot dit soort geniale muziek te kunnen komen?

Minsk tapt uit hetzelfde muzikale vaatje als Mastodon, Neurosis, Isis, Burning Inside en Zoroaster, namelijk het creëren van enorme gitaarmuren, afgewisseld met rustige soundscape-achtige stukken. Op With Echoes In The Movement Of Stone gaat de band een stuk avontuurlijker en progressiever te werk dan menig stijlgenoot. Dit wordt gedaan door hun composities met de nodige lagen psychedelica en tribal drums te doordrenken. Hierdoor ontstaat er hypnotiserend effect die de luisteraar helemaal in de muziek zuigt. Op het eerste gehoor lijkt de muziek een grote ongeorganiseerde brei te zijn, maar na enkele luisterbeurten wordt het duidelijk dat de muziek ontzettend gelaagd is en dat iedere laag zijn rol in het geheel heeft. Minsk heeft duidelijk maling aan conventionele songstructuren. De dynamiek en de contrasten in de nummers zelf zijn in feite de rode lijn. Deze plaat moet gezien worden als een vloeiend geheel, waarvan de verschillende nummers in feite als hoofdstukken dienen van een uitermate vage psychedelische trip. De plaat heeft een heerlijke grofkorrelige productie meegekregen, waardoor het claustrofobische gevoel van deze plaat alleen maar versterkt wordt. De volgende nummers geven een goed beeld van het album als geheel: Three Moons, Almitra’s Premonition, Means To An End en Requiem From Substance To Silence.

Vervreemdend, psychedelisch, eigenzinnig, claustrofobisch, progressief, maar bovenal geniaal. Dat zijn woorden die allemaal van toepassing zijn om de muziek van Minsk te omschrijven. Het kost de nodige draaibeurten om de muziek op With Echoes In The Movement Of Stone te kunnen doorgronden, maar mijn God, wat is deze plaat toch verslavend! Bij voorkeur te consumeren met een stevige pretsigaret gevuld met veel Hollandse groenten. Hierbij wens ik iedere luisteraar van Minsk een uiterst plezierige (muzikale) trip toe!

Minsk With Echoes Normal Cover

1. Three Moons
  2. The Shores Of Trancendence