Eternal Tears of Sorrow – Children of the Dark Waters

Massacre Records, 2009

Terug van weggeweest. Na de hoopgevende single Tears of Autumn Rain eerder dit jaar, is het tijd voor de echte terugkeer. Met nieuwe zanger Jarmo Kylmänen in de gelederen is het team opnieuw voltallig, en zet men de melodische death metal weg verder. De plaat is geproduceerd en gemixt door respectievelijk Mikko Karmila en Mika Jussila, die beiden Children of Bodom en Nightwish op hun palmares hebben staan. En dat heeft zo zijn gevolgen.

ETOS

Er wordt meteen ingevlogen. Angelheart: Ravenheart laat er geen gras over groeien met een stuk power en black metal verwoven, ondersteund door keys. De vocalen van Altti zijn raspender en dus ook ruiger dan die van zijn voorganger, en maken dat het totaalplaatje in de stevige stukken lijkt op Alarm van Malignant Eternal, inclusief het stemgeluid. Daarboven krijg je nog eens het verfijnde mix- en masteringwerk, dat vooral op sympfonisch vlak zijn tronie laat zien. Niets negatiefs hoor, integendeel, het is hemels zuiver en laverend in hogere sferen.

Het tweede nummer, Baptized by the Blood of Angels, zowaar één van de mooiste Eternal Tears of Sorrow-nummers die ik ooit heb mogen aanhoren. Het is allemaal net iets minder gewaagd dat Chaotic Beauty bijvoorbeeld, maar het is perfect in scène gezet. Stevige intro, lichte stijging in de spanning, tussentijdse climax, invallende keys, scanderende mannen, dreiging, uitgekookte gitaar- en keyboardsolo’s… en strakheid, in combinatie met meewarige vrouwegezangen (Miriam Renvag van Ram-zet en Heidi Parviainen van Amberian Dawn). Smikkelen.

De volgende nummers, van hetzelfde laken een pak broeken. Cleane zang en verschillende hoge toonaarden typeren de nummers, met hier en daar wel een iets teveel de nadruk op Dimmu Borgir-achtige versnellingen. Ook het melige Sea of Whispers mocht er van mij part uitgelaten worden. Gelukkig maken nummers zes en zeven (Midnight Bird en Diary of Demonic Dreams) alles goed met krachtige uptempo convectie. Alle remmen los en alle gevoel van richting verdwijnt in typisch Fins krachtsongs, gedreven door schitterend gitaarwerk en keyboardriedels die coherent elkaar opjutten.

Jammer van de iets mindere nummers, anders was dit een meesterwerk geworden. Nu houd ik het bij “zeer sterk”. Sowieso een aanrader voor fans van Kalmah, Mors Principium Est, oudere Children of Bodom, Illnath, zelfs van Wintersun, Zonaria en Dimmu Borgir. Misschien zelfs voor de ruigere Nightwishers onder jullie.
En van Eternal Tears of Sorrow natuurlijk.

Eternal Tears of Sorrow - Children of the Dark Waters

1. Angelheart, Ravenheart (Act II: Children of the Dark Waters)