DevilDriver – Pray for Villains

DevilDriver – Pray for Villains
Roadrunner Records, 2009

Ik herinner me nog dat ik een keer voor gek werd verklaard omdat ik beweerde dat DevilDriver vette riffs schreef. Nu, met Pray for Villains is er van deze band de nieuwste telg, waarvan ik verwachtte dat het The Last Kind Words zou overtreffen zoals die The Fury of Our Makers Hand overtrof en zoals die op zijn beurt weer het titelloze debuut overtrof. En de vette riffs zijn er gewoon weer. Verklaar mij voor gek.

Op Pray for Villains is goed te horen dat DevilDriver nog steeds een band is die geen compromissen sluit. Melodieus waren ze al, dat zijn ze nog steeds. Tempowisselingen gebruikten ze al, die gebruiken ze nog steeds. Death metal was het niet, en dat is het nog steeds niet. Misschien is het voor velen van jullie een kopje te klein, maar op betreffende lengte maakt DevilDriver al zijn genregenoten moeiteloos met de grond gelijk. Het heeft alles wat het nodig heeft; beukmetal met vurig melodieus gitaarwerk, eigenwijs vocaal gebrul, een toch wat verdacht strakke drummer en natuurlijk het belangrijkste; Swing met een hoofdletter S. Je kunt het groove noemen, maar DevilDriver doet wat anders. Luister naar Pure Sincerity (die gejatte Machine Head riff halverwege is ze vergeven) of Back with a Vengeance en je weet waar ik de term heb opgedoken. De sound is vrijwel perfect, de songs zijn over het algemeen goed (tegen het einde aan nét iets minder), en Dez Fafara heeft zowaar een lichte evolutie ondergaan. Er is wonderwaar een cleane zangpassage te horen (een kwalitatief betere dan die enkele op The Fury of Our Makers Hand), en hij klinkt bij vlagen zelfs menselijk. Ook deze DevilDriver heeft het in zich om uit te groeien tot mijn persoonlijke favoriet, precies wat de twee voorgangers deden. Verklaar mij voor gek.

DevilDriver - Pray for Villains

1. Pray for Villains
  2. Pure Sincerity