Tenet – Sovereign

Tenet – Sovereign
Century Media, 2009

Sinds Strapping Young Lad op sterk water staat, is gitarist Jed Simon actief in andere bands en projecten, zoals Zimmer’s Hole en Tenet. Aan het laatstgenoemde project heeft hij de nodige jaren gesleuteld. Dhr. Simon blijkt over een indrukwekkende vriendenkring te beschikken, getuige de namen van de muzikanten die hun medewerking verleenden. Naast zijn Strapping Young Lad/Zimmer’s Hole-maatjes Gene Hoglan (drums) en Byron Stroud (bas) hielpen ook Steve Souza (zang; ex-Exodus) en Glen Alvelais (gitaar; ex-Testament/Forbidden) om het geheel tot een goed einde te brengen. Eens kijken of deze ervaren rotten Sovereign tot grote hoogten doen stijgen.

Wie bekend is met het werk van Jed Simon weet dat de beste man over een waar arsenaal aan vlijmscherpe riffs en dito soleerwerk beschikt. Op Sovereign laat hij zien wat voor een klassengitarist en songsmid hij werkelijk is. Beenharde riffs en vlammend soleerwerk gaan hand in hand met pakkende composities zoals, Indulge Me, Crown Of Thorns, Take A Long Line en Watching You Burn. Combineer de beste elementen van de laatste paar platen van Exodus en het oude Pestilence (Testimony Of The Ancients) en je komt aardig in de buurt wat voor een geweld je op Sovereign kunt verwachten. Het tempo ligt over het algemeen hoog, maar zo nu en dan wordt het gas teruggenomen, waardoor het album aan dynamiek en spanning wint. Ook de bijdragen van de andere betrokken muzikanten zorgen ervoor dat Tenet naar grote hoogten stijgt. Gene Hoglan en Byron Stroud leggen een uiterst strakke basis, waarop Glen Alvelais en Jed Simon zich flink kunnen uitleven met gierend soleerwerk. Tenslotte zorgt de agressieve strot van Steve Souza voor een flinke dosis extra venijn. Ook de goede productie draagt bij aan dit rossende oorgasme.

We hebben er lang op moeten wachten, maar wat is Sovereign toch een heerlijk gedreven plaat geworden. Dit is verplichte kost voor iedereen die van een stevige portie vlammende death/thrash metal houdt. Bij voorkeur te consumeren op vol volume en een goed pul bier binnen handbereik!

Tenet Cover Soveivereign Normaal

1. Being And Nothingness
  2. Indulge Me