Forest stream – The Crown of Winter

Forest Stream – The Crown of Winter
Candlelight Records, 2009

Voor doomfans die ook Opeth, Emperor en In The Woods fijne bandjes vinden, hebben hier een zeer genietbare release te pakken. Forest Stream is een Russische doom metal band die met The Crown of Winter hun tweede album aan de metalgemeenschap presenteert. Een vol uur lang, inclusief een ietwat overbodig intro en outtro, komt er een scala aan muziekstijlen voorbij zonder dat het geheel als een allegaartje klinkt. De start van de cd doet een vrij standaard doom metal band vermoeden. Een vergelijking met een band als Draconian kan gemaakt worden en ook de Grote Drie uit de UK zijn hoorbaar. Geleidelijk aan wordt echter ook duidelijk dat bands als latere Emperor en Opeth van grote invloed zijn geweest. Opeth invloeden zijn duidelijk te horen op een nummer als Mired. Emperor en Sirius komen op Bless you to Die naar voren. Op The Seventh Symphony Of Satan komen ze beiden nog een keer terug. Het is meer een constatering, want geen enkel moment vond ik dit storend.

Andere zaken vallen wel in de categorie kleine minpuntjes. De grootste domper op het feest is de cleane zang die het niveau van de rest van muziek echt omlaag trekt. Iel en regelmatig onzuiver komt hij gelukkig zeer sporadisch voorbij en ik ben elke keer weer blij dat het over is. Aan de Engelse uitspraak mag ook nog wel wat geschaafd worden. Luister maar naar het intro van Beautiful Nature. Welke maand is “Eugust” precies?

Als je een van bovenstaande bands prettig in het gehoor vindt liggen: doe jezelf een plezier en geef Forest Stream’s The Crown of Winter eens een luisterbeurt. Grote kans dat je hem vervolgens vaker draait dan je zou verwachten. Een band met veel potentie!

Xerath - I

1. Intro (Feral Magic)
  2. The Crown Of Winter