Mechanism – Inspired Horrific

Mechanism – Inspired Horrific
Eigen Beheer, 2009

Gene Hoglan is een wereldvermaarde drummer die zijn kunsten bij diverse bands heeft vertoond, zoals Death, Testament, Dark Angel, Zimmer’s Hole en Strapping Young Lad. Samen met Chris “The Heathen” Valago (Zimmer’s Hole) heeft hij een nieuw project opgezet, Mechanism genaamd. Voor de rest bestaat de bezetting uit Kris Schulz (gitaar), Bryan Sommerville (gitaar/samples) en Markus McCallum (bas). De vrucht van deze samenwerking is een uitstekende plaat, genaamd Inspired Horrific.

Gezien de muzikale achtergrond van de betrokken leden zal het geen verbazing wekken dat Mechanic de luisteraar een stevige pot moderne thrash/death met een solide industrial fundering voorschotelt. Denk daarbij aan een mix van Strapping Young Lad (City!), Fear Factory (Demanfacture!), Meshuggah (hoekige riffs!), Suffocation (groove!) en Daath (melodie/soleerwerk). Kortom, een dodelijke cocktail van hedendaagse metal en metal uit de jaren ’90. Het geheel wordt verder versterkt door solide songsmederij, superstrak samenspel en een gevoel voor melodie waar veel Canadese bands het patent op lijken te hebben. Net als bij Zimmer’s Hole gebruikt Chris Valago zijn hele arsenaal aan grunts, screams en cleane vocalen om de luisterervaring van Inspired Horrific zo memorabel mogelijk te maken. Andere opvallende aspecten zijn het smaakvolle soleerwerk van de heren Schulz en Sommerville en het retestrakke drumwerk van Gene Hoglan. De mechanische karakter van Inspired Horrific wordt verder versterkt door de kille en machinale productie. Luistertips: Machine, Hall Of The Gods, Unsinger, Country Style en Siberia.

Valago en co hebben met Inspired Horrific een zeer overtuigend visitekaartje afgeleverd. Dit is verplichte kost voor iedere liefhebber van moderne extreme metal. Volgens de laatste berichten zijn de heren bezig met het schrijven van een nieuwe plaat. Voorlopig blijf ik nog even genieten van het heerlijke geweld van Inspired Horrific!

Mechanism Inspired Cover normaal

1. Machine
  2. Lobo