Dagon – Terraphobic

Dagon – Terraphobic
Bombworks Records, 2009

Niet het zwartgeblakerde gezelschap uit Dallas maar een andere Dagon, uit Michigan om precies te zijn. Dit viertal is toe aan de tweede langspeler en die heet Terraphobic. Net zoals voorgaand werk staat ook deze plaat weer in het teken van de allesverslindende oceaan. Vandaar dat onze promoverdeler deze fraaie digipak naar Zeeland stuurde, denk ik.

Muzikaal tapt Dagon uit het melodische death metal-vaatje. Denk niet meteen aan een At The Gates of een Dark Tranquillity, maar eerder aan een Amon Amarth met een lichte progressieve injectie. Het zijn niet alleen de gitaristen die met flinke regelmaat de strakste melodieën uit hun instrument toveren. Nee, ook frontman Randall Ladiski blijkt erg creatief te zijn met zijn bas, luister maar eens naar Demons In The Dark of Into The North. Daarnaast doet zijn strot me met regelmaat aan die van Johan Hegg denken. Ladiski’s grunt is dieper maar zijn hogere screams past hij net zo toe als Hegg dat zou doen. Productietechnisch heeft de band gekozen voor een transparante sound. Dit komt de strakheid van de muziek (vooral de drums) zeker te goede. Als passende afsluiter staat het passende (en pakkende) Ocean Metal voor je klaar. Wel een beetje jammer van de power metal-achtige zang die daar voor het eerst plotsklaps te horen is.

Geschikt voor luisteraars van bovengenoemde bands. Daarnaast moeten death metal-liefhebbers dit ook gewoon eens checken. Terraphobic bevat genoeg bijzondere momenten om de volle vijftig minuten te boeien. Hier gaan we nog veel meer van horen.

Dagon - Terraphobic

1. Cut To The Heart
  2. Demons In The Dark