Wine From Tears – Through The Eyes Of A Mad

BadMoonMan Music, 2009

Dit Russische collectief, bekend als Wine From Tears, bestaat al sinds de prille jaren van het nieuwe millennium. Net als vele bands werden de dames en heren geplaagd door de nodige bezettingswisselingen. In de huidige bezetting werd hun nieuwe plaat opgenomen, genaamd Through The Eyes Of A Mad.

Natuurlijk is een stralende zomerdag niet het meest ideale moment om een doomplaat te bespreken, maar Wine From Tears slaagt erin om zelfs de meest feestelijke omstandigheden in een handomdraai te veranderen in een intens depressief tranendal. Dat pakt zowel positief als negatief uit. De muzikale mosterd haalt dit Russische gezelschap bij het klassieke materiaal van My Dying Bride, Katatonia en Paradise Lost vandaan. Men weet er een aardig originele draai aan te geven ook. De composities zijn zonder uitzondering lang en worden voor het grootste gedeelte op statig midtempo gespeeld. De meanderende gitaarlijnen à la Paradise Lost vormen de rode draad in het verhaal. De deprimerende sfeer wordt geschept door een dikke deken van atmosferische toetsenpartijen. Toch bezit Wine From Tears niet die essentiële kwaliteit die eerdergenoemde bands wel hebben, namelijk de kunst van de spanning in lange composities weten vast te houden. Het eindeloos herhalen van dezelfde gitaarpartijen breekt de band hier en daar lelijk op. Dit is vooral het geval in Since I Fell, Funeral Time, Night Of A Succubus en Before The Gods. Dit is jammer, want de bandleden laten wel degelijk horen dat ze hun vak goed verstaan. Productioneel zit het met Through The Eyes Of A Mad wel goed.

Wine From Tears bewijst met dit album dat ze wel degelijk potentie hebben om uit te groeien tot (sub)topper in het doomgenre. Ze hebben een vrij eigen geluid en ze weten een naargeestig sfeertje in hun nummers te neer te zetten. Op het gebied van de edele kunst van het songsmeden moeten ze nog behoorlijke stappen maken. Een degelijke release, maar meer ook niet.

Wine from tears normaal cover

1. Angels Also Die
  2. Since I Fell