Tribal Spirits – Overthrown Reality

Tribal Spirits – Overthrown Reality
Eigen beheer, 2009

Handig, tijdens het luisteren wat kleine aantekeningetjes maken over de nummers en er vervolgens achterkomen dat de intro niet wordt meegerekend in de tracklisting. Ideaal! Gelukkig voor Tribal Spirits draait het bij Zware Metalen om de muziek die gemaakt wordt en niet over de randirritaties van de reviewer. Dus ik zwijg er maar over. Van Nederlandse bodem komen ze en met Overthrown Reality is de eerste langspeler van dit vijftal geboren.

Na de schijf enkele keren gehoord te hebben, komen er heel wat vergelijkbare bands bij me op. Ik noem Gorefest, Machine Head en Entombed. Toch is deze band geen kloon van de grootheden uit het genoemde rijtje. Nee, ze weten de balans goed in evenwicht te houden en dat maakt dit Overthrown Reality tot een vermakelijk product. Productioneel is alles tot in de puntjes verzorgd en het geheel klinkt piekfijn en erg strak. Scherpe thrashritmes wisselen zich af met de nodige grooves en andere agressieve belevenissen. Een nummer als Hell Is To Die For beaamt dit met verve. Met regelmaat maakt de band gebruik van het feit dat men goed is in het schrijven van catchy songs (Lost In Grudges, For The Better Of Human Race (Revolution), JHWH, Instrument Of Doom) en dat kan ik in dit geval erg waarderen. Effectieve riffs, bulderende vocalen en een strakke ritmesectie. Tribal Spirits in een notendop.

Een vrij indrukwekkend debuut van dit Gelderse gezelschap. Inhoudelijk en wat betreft afwisseling is het mijns inziens wat minder bijzonder dan men je doet vermoeden maar op puur muzikaal en productietechnisch vlak is dit gewoon af. Even checken kan zeker geen kwaad.

Tribal Spirits - Overthrown Reality

1. Intro
  2. Blood Red