Ilium – Ageless Decay

Ilium – Ageless Decay
Espace Records, 2009

Australië kent ook zijn onbekende metal bands. Ilium bijvoorbeeld. Een heavy/power metal-band die steeds sterker uit de hoek gevlogen komt. De reden waarom nu pas een review wordt gemaakt en niet drie albums geleden is het feit dat de zanger vanaf nu niemand minder is dan Mike DiMeo. Deze meneer zorgde eerder al voor de vocalen bij Masterplan – toen Jorn de dubbele basdrum niet meer aankon – en bij Riot, ook geen kattepisbandje. Als je dacht dat dit onwaarschijnlijk is, moet je maar eens kijken wie op de drumkruk zit! Tim Yatras, eveneens drummer bij de depressieve black metal-sensatie Austere en het verrezen Nazxul! Slik…

En we zijn weg. Viriele heavy metal-tonen komen uit de speakers gerold met bijzonder veel dynamiek. Ik denk spontaan aan Thunderstone. Sterke sound, mooi afgelijnd en gecontroleerd. Sterke songwriting-skills en dito refreinen zorgen voor een pure heavy/power metal-ervaring. Daarbij zeker vermelden dat deze schijf aantrekkelijk blijft zonder dat men van riff hoeft te verwisselen.
Mike DiMeo heeft een prima stemgeluid en -gebruik en legt veel gevoel in zijn intonatie. Deze man kan zingen! Ondanks het gemakkelijke gebruik van dubbing in de refreinen en opgedreven stukken is het echt aangenaam luisteren.

Instrumentaal is het power en heavy metal pur sang. Vingervlugge solo’s, duelerende bas en lead-gitaren, over the top refreinen… Lost Horizon, Rage en Silent Force cd’s worden van onder het stof gehaald.
Onweerstaanbaar gewoon!

De spirit leeft wonderwel bij dit Ilium. Ver weg over de oceaan brandt het eeuwige heavy metal-vuur. Het kan allemaal nét iets verfijnder en “volwassener” (aanhoor die onbewaakte kinderlijke keys), maar dat draagt in mijn oren net bij tot het aura rond deze band. Omarm het met uw gespierde armen en hef het glas op deze band. U zult het zich niet berouwen!

Ilium

1. Mothcaste
  2. Hibernal Thaw