Status Minor – Dialog

Status Minor – Dialog
Lion Music, 2009

Ik zit nu al dagen te kauwen op deze review, omdat de plaat zulke gemengde gevoelens bij me oproept. Het debuut op cd van de Finse progband Stautus Minor heet Dialog en levert zo’n wisselend beeld op dat ik, ook na een flink aantal luisterbeurten, niet goed weet wat te schrijven. Ijzersterke en vernieuwende nummers worden afgewisseld met enorm uitgekauwde, onoriginele semi prog. Ijzersterk gitaarwerk wordt afgewisseld met zinloos keyboard geriedel, dat veel beter en welluidender door een gitaar afgehandeld had kunnen worden. Prachtige nummers met boeiende en herkenbare thema’s worden afgewisseld met ongelooflijke standaard rocksongs. Het is mij een raadsel waarom een band die laat horen ongelooflijk veel in zijn mars te hebben, daarnaast genoegen neemt met materiaal dat het nauwelijks waard is om op plaat gezet te worden.

Status Minor is dus nieuw aan het muzikale front en tekende op basis van twee EP’s die in de afgelopen jaren werden gemaakt een contract met Lion Music. De band is overigens niet echt fonkelnieuw, de basis werd al gelegd in 2002 en de huidige line-up is langzaam maar zeker tot stand gekomen en daarna is nog een tijd gewerkt aan materiaal alvorens als band naar buiten te komen. Dat is nu dan toch definitief het geval.

Ik ben zwaar onder de indruk van het titelnummer Dialog. Muzikale complexiteit, een vooral voor ouders van pubers zeer herkenbaar thema dat fraai wordt uitgewerkt met behulp van voice-acteurs. Een nummer dat mij kippenvel bezorgde en zelfs eeuwigheidswaarde lijkt te hebben. Ook het openingsnummer met zijn fraai uitgewerkte muzikale thema mag, vooral door de pittige gitaren en het ondersteunende drumwerk en niet te vergeten het vrolijk riedelende pianootje, er zijn. Vocalist Märkku Kuikka bewijst het hele album door een uitstekende en voor de soort muziek zeer geschikte stem te hebben. Ook qua instrumentalisten zit het allemaal wel snor, ook al wordt naar mijn idee met het keyboard soms wat overdreven. Daar waar men op een echte prog-manier te werk gaat en de stukken lang uitspint voor het maximale muzikale effect is de band zeer sterk.

Jammer dan dat men bij tijd en wijle de teugels laat vieren en vervalt in een soort melodieuze rock, waarbij het keyboard meer gebruikt wordt als tweede gitaar in plaats van als toevoeging bij het geheel. De muzikale thema’s die daarbij gebruikt worden zijn ook nog eens ernstig uitgekauwd en te standaard voor woorden. Men heeft er lang over gedaan om zich als band te ontplooien, jammer dat niet meer van die tijd gebruikt werd om de hele plaat te vullen met kwalitatief hoogstaand materiaal. Echter als men doorgaat op basis van het sterkere materiaal, dan wil ik deze band toch veelbelovend noemen. Er staat in ieder geval genoeg lekkers op Dialog om de ware prog-liefhebber er eens een luisterbeurt aan te laten wagen.

status minor

1. Something More
  2. Out Of These Streets