S.D.D. – Eat It Raw

S.D.D. – Eat It Raw
Eigen Beheer, 2009

Soms is rock ‘n’ roll zo simpel dat het bijna pijn doet. We hebben een demo ontvangen van een Finse band genaamd S.D.D. . Daarin waren we niet de enigen, want dit in eigen beheer uitgebrachte schijfje is op heel wat plaatsen in Europa geland, gezien de reacties op het internet. Een loffelijk streven, maar toch is het de vraag of je er wel goed aan doet, mede gezien de kosten, wanneer je muziek niet echt boven het zeer middelmatige uitkomt.

S.D.D. bestaat sinds 2005 en begon als een kwartet. Tegenwoordig gaat men als een trio door het leven en dit is de derde demo die in eigen beheer wordt opgenomen. Het wachten is dus nog steeds op iets van een doorbraak.

Een technisch nogal beperkte band, die ook niet echt de skills in huis heeft om echt pakkende songs te schrijven. Leuke muziek om in de kroeg live te spelen voor je vrienden. Zeker weten dat je met elkaar een leuke tijd hebt. De vier nummers op de EP Eat It Raw komen helaas verder niet boven dat niveau uit. Bij iedere song denk je in je achterhoofd weer aan Motörhead en aanverwanten. Vuige rock ‘n’ roll zonder compromis. Dat kan heel lekker zijn en ik mag het graag horen, maar dit is allemaal net even te beperkt.

Of je nu de zang, het gitaarwerk of de drums en bass neemt, het is allemaal net even te hoog gegrepen, want vergis je niet, om echt simpel en goed te spelen, moet je het nodige in huis hebben. Dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van de zelfgeschreven songs gehad, want dat laat toch ook echt te wensen over. Nee, meer als een feestelijk rockplaatje kan ik er met de beste wil van de wereld niet van maken. Maar inzet en doorzettingsvermogen laat bij S.D.D. niets te wensen over en nu hopen dat het genoeg is om samen een wat hoger niveau te halen.

sdd

1. Drink With Us
  2. Another Pie