Be’lakor – Stone’s Reach

Be’lakor – Stone’s Reach
Prime Cuts Music/Kolony Records, 2009

Na het unaniem goed ontvangen The Frail Tide uit 2007, is hier langspeler nummer twee van het Australische Be’lakor. Het plaatje heeft ons via het eveneens Australische label Prime Cuts Music bereikt en schept hoge verwachtingen bij liefhebbers van death metal met de nodige diepgang, epiek én melodie. Tijd voor Stone’s Reach dus.

Ik ben er even lekker voor gaan zitten want met acht nummers die tezamen een uur klokken, is deze plaat niet licht verteerbaar te noemen. Nummers boven de acht minuten zijn geen uitzondering en kenmerken de stijl van deze veelzijdige band. Epische death metal wordt hier gecombineerd met diepgaande progressieve stukken, rauwe passages en imposante elementen. Denk aan een combinatie tussen Opeth, Amon Amarth en Septic Flesh. Dit is echter allemaal omgetoverd tot een eigen brouwsel wat zonder twijfel indrukwekkend genoemd mag worden. Iedere song kent zijn opbouw met de nodige rustpunten maar geen moment verdwijnt dat bedrukte gevoel van naderende duisternis. Productioneel zit dit meer dan snor; alle elementen komen prima tot hun recht, zowel tijdens de brute stukken (luister eens naar een heerlijke gitaarwerk halverwege Held in Hollows) als tijdens de meer ingetogen passages (de met regelmaat terugkerende pianostukken bijvoorbeeld). Een echte luistertip of hoogtepunt valt niet te benoemen, Stone’s Reach vormt een soort avontuur, een reis die je geheel moet ondergaan om het allemaal te snappen en tot je te kunnen nemen.

Het nummer Husks vormt een alleraardigst akoestisch rustpuntje die de luisteraar weer klaarmaakt voor het strijdlustige Aspect met zijn opwindende drums en fantastische keyboardlijnen, die overigens nooit storend zijn. Het najaar van 2009 kent een aantal geweldige titels en deze tweede langspeler van Be’lakor behoort daar zeker bij. Mijn jaarlijst krijgt in ieder geval steeds meer vorm. Beleef het mee en schaf dit aan… of liever andersom.

Be’lakor - Stone’s Reach

1. Venator
  2. From Scythe to Sceptre