Dimensional Psychosis – Architecture of Realities

Daemon Worship Productions, 2009

Tijd voor de tweede uitspatting van Dimensional Psychosis, bestaande uit (ex-)leden van Fluisterwoud, Sauron en Galgeras. Bij het horen van deze namen zal de onwetende mens een inktzwart en rauw geheel verwachten, Dimensional Psychosis is echter iets anders. Hoe dan ook, Architecture of Realities ligt op de tafel des oordeels.

Deze samensmelting speelt naar eigen zeggen: “Indefinable Chaos Metal”. Een goed gekozen term voor wat er momenteel bij mij uit de speakers knalt. We horen een abstracte mix van industriële black metal met allerlei freakende effecten en loopjes in combinatie met zeer agressieve losbandigheden. Een tastbare vergelijking is lastig te formuleren. Je kunt het zien als een extreme versie van Rebel Extravaganza van Satyricon. Maar goed, zoals ze zelf al zeggen… het is ‘indefinable’. Er is sprake van serieus vakmanschap maar qua songwriting zou het mijns inziens iets gestructureerder mogen. Het is uiteraard een kwestie van smaak en het zou me niets verbazen als ‘gestructureerd’ niet in het woordenboek van deze chaotische samenzwering voorkomt.

Geheel roekeloos is het ook niet. De terugkerende, ziekelijke riffs in Kaleidoscope Reversed, het kenmerkende slingerwerk in Singularity en Vortex Generator: Intergalactic Overdrive (heerlijk headbangstuk halverwege!) en de compromisloze (blastende) drumlijnen van Stagnated In Dimensional Quantum (afsluitend met een vette filmquote uit Hellraiser II) geven toch vormen van regelmaat weer. Je moet alleen een beetje graven voor je die ontdekt. Het laatste nummer heeft geen titel en zie ik dan ook simpelweg als een lolletje van deze heren… en voer voor de echte ‘90s gabber.

Wederom een apart werkje van Dimensional Psychosis. Ik ben benieuwd hoe dit zich op het podium ontpopt. Voer voor hen met een dodelijke aversie voor rust, ordening en duidelijkheid. Ik heb het idee dat deze band zijn top nog niet heeft bereikt. Prima plaat!

Dimensional Psychosis - Architecture of Realities

1. Terminal Intensity
  2. Kaleidoscope Reversed