Hellanbach – Now Hear This

Hellanbach – Now Hear This
Krescendo Records, 2009

Re-releases, het blijft een omstreden fenomeen. Krescendo Records is er in gespecialiseerd en doet eigenlijk vrijwel niets anders. Daar zitten soms van die platen tussen die je al heel lang vergeten was en die nooit op cd verschenen, maar op krakend vinyl zijn blijven hangen. De ellende daarbij is dat er zoveel plaatjes bij zitten die je niet ten onrechte vergeten was, maar gewoon omdat ze in den beginne eigenlijk al niet zo heel goed waren. Nu krijg ik een opnieuw uitgebracht album binnen van de band Hellanbach getiteld Now Hear This en ik moet eerlijk bekennen dat noch de bandnaam noch de titel enige herinnering oproept.

Hellanbach komt uit Engeland, is aan het eind van de zeventiger jaren opgericht en maakte deel uit van de NWOBHM. De band viel al snel op door energieke live-optredens en er werd een demo en later een EP opgenomen. Op basis daarvan werd een platencontract verworven. In 1982 werd Now Hear This uitgebracht. De plaat werd goed ontvangen door het publiek. Het technische vermogen van de gitarist, de goede zangstem van de vocalist, originaliteit en energie worden als sterke punten van de band genoemd en onder meer op basis van dit album werd men bestempeld als een beloftevolle en getalenteerde band. Helaas komt men niet veel verder dan die stempel. Na nog een elpee en twee jaar worstelen is het geld op en de hoop vervlogen en besluit men in 1985 het instrumentarium teleurgesteld aan de wilgen te hangen.

Now Hear This is dus de beste plaat die Hellanbach heeft gemaakt en het is al lange tijd een hebbeding voor de NWOBHM-liefhebber. De redenen om juist deze schijf opnieuw uit te brengen zijn dus begrijpelijk. Maar veel verder als een boeiend stukje jeugdsentiment en muziekgeschiedenis kom ik zelf niet. Ik denk niet dat deze muziek door deze re-release in staat is nieuwe zieltjes te winnen. Het klinkt allemaal wel erg belegen en achterhaald.

Wat er verder van de jongens geworden is, geen idee. Toch weet ik zeker dat het de mannen van Hellanbach goed zou doen als ze door goede verkoopcijfers van deze plaat met terugwerkende kracht toch nog enige erkenning zouden krijgen. Ik ben echter bang dat het ook deze keer niet gaat lukken. Leuk om zo’n stukje geschiedenis in huis te krijgen, maar ik geloof toch niet dat ik er voor naar de platenzaak gehold zou zijn.

hellanbach

1. Dancin’
  2. Times Are Gettin Harder