Expulsion – Wasteworld

Expulsion – Wasteworld
Deepsend Records, 2009

Expulsion komt uit Nederland, jawel, Nederland. Uit de provincie Groningen. Dit is hun debuut, na de in 2005 uitgebrachte EP The Mass Insanity. Ze hebben er goed aan gedaan om te wachten met dit album uit te brengen. “Thrash Metal, yet innovative, highly aggressive and fast”.

Expulsion

En dat het “fast” is, is een onaantastbaar feit. De ganse plaat raast als een pitbull op steroïden. OK, het is meestal plankgas beuken maar dat kan mij bij deze geen zak schelen. Integendeel! Ken je dat gevoel dat je zo wil headbangen maar dat het net iets te snel gaat en je toch niet wil afgeven? Wel, dit is zo een plaat. Hogesnelheids-speed-thrash uit de jaren tachtig (halen ze zelf ook aan), genre Dark Angel met een moderne onweerstaanbare snedige vibe à la The Crown of eventueel Darkane en een vettig verduistere sound zoals enkele Noorse alcoholthrashers. Die sound komt dan ook uit de Soundlodge Studios (God Dethroned, Sinister, …). En het is niet dat het rammen en vlammen zonder remmen is door een gebrek aan speeltechniek hoor! Op bijvoorbeeld het nummer Martyr hoor je subtiel gitaarwerk, mooi in samenspel met zowel de bas- als de ritmesectie. En bovendien: geen Gothenborg-klonen, hoogstens wat At The Gates-magie. Bovendien is het bij momenten zo kwaadaardig en intens snel dat ik, in combinatie met de sneeuw die buiten ligt, de naam Dissection voor ogen krijg (Promise Never Made, wat een nummer!).

Ik ga nog even door: “high-pitched guitars” en over-the-top ‘string-skipping’. Ik speel geen gitaar, dus ik neem het letterlijk over, want het leest zoals het klinkt (Wasteworld is een za-lig instrumentaal stuk pure klasse). Schitterend! Technisch, kilo’s speed en catchy as hell!

Ben je fan van Bewitched of was je vroeger fan van Swordmaster voor ze met die gaye toestanden begonnen zijn? Haal dan deze cd in huis. Hou je van Zweedse snelheidsbands die opgedreven death melothrash spelen of hoe die furie ook mag heten? Haal dan deze cd in huis! Wil je je nekspieren nog eens spontaan laten verzuren? Haal dan deze cd in huis! Heb je een cd van Legion Of The Damned in je kast staan? Haal dan deze cd in huis. Kun je Nederlands lezen? HAAL DAN DEZE CD IN HUIS!

Expulsion

1. Avidya
  2. Land of Empty Graves