Orphaned Land – The Never Ending Way of ORWarriOR

Century Media, 2009

Of het nu Israeli metal is, death metal, folk metal of Joost, God, Allah of Jahwe mag weten wat voor metal het is, we hebben even moeten wachten op een nieuwe studioplaat van het Israëlische Orphaned Land. Mabool – The Story Of The Three Sons Of Seven was in 2004 één van de absolute hoogtepunten op metalgebied en door het behoorlijke succes van die plaat heeft de band ineens de gehele wereld mogen zien tijdens diverse tours. Vervolgens zijn de heren en dame behoorlijk lang bezig geweest met het schrijven van het nieuwe epos en was het wachten ergens in die periode ook nog eens op producer Steven Wilson (Porcupine Tree). Inmiddels zijn we dan zes jaar verder en ligt The Never Ending Way of ORWarriOR dan eindelijk in de winkels. De vraag is echter of Orphaned Land de zeer hoog gespannen verwachtingen waar weet te maken.

De plaat, met bijna tachtig minuten een hele zit, begint zeer sterk met het zoals we van de band mogen verwachten zeer oriëntaals klinkende Sapari, waarop een centrale vocale rol is weggelegd voor de getalenteerde zangeres Shlomit Levi. De dame jammert op overtuigende wijze in zowel het Hebreeuws als Jemenitisch de song halfvol, waarbij jammeren in dezen eens niet negatief bedoeld is, en wordt daarbij op treffende wijze ondersteund door Fahri. Het is een prachtig begin van Het Nieuwe Muzikale Avontuur van de band. Ook met het heftige, van grunts/screams voorziene From Broken Vessels is een welgemikt en afwisselend schot in de roos, waarbij vooral het vrij catchy gitaarwerk opvalt. Ook epische tracks als The Path Part 1 – Treading Through Darkness, het bijna bedwelmende The Path Part 2 – The Pilgrimage to Or Shalem of het hypnotiserende The Warrior stellen niet teleur en laten een Orphaned Land horen wat goed op dreef is en in haar element.

OrphanedLand_2010_3

Net zoals de voorgaande platen van de band is The Never Ending Way of ORWarriOR een groots muzikaal avontuur waarbij geluiden uit alle windrichtingen gecombineerd worden tot één coherent geheel en zwakke momenten staan er eigenlijk ook niet op. De vraag of dit conceptalbum nu beter of slechter is dan Mabool, El Norra Alila of Sahara is echter verdomd moeilijk te beantwoorden. In eerste instantie, mede veroorzaakt door de waarschijnlijk te hoge verwachtingen, viel ORWarriOR me enigszins tegen en de opzet was dan ook om dat in deze recensie naar voren te laten komen. Tijdens het schrijven ervan en het nogmaals intensief beluisteren van de plaat viel het kwartje echter. Ofwel, het kwartje, misschien slechts een kwartje; in ieder geval viel er iets op zijn plek waardoor het nieuwe materiaal ineens wél werkt. Het is dan ook een bijna onmogelijke plaat om naar behoren te bespreken, zodat het de band en de muziek ook eer aandoet.

En dat is eigenlijk de uiteindelijke boodschap. The Never Ending Way of ORWarriOR laat zich niet simpel bespreken en valt ook niet in een kort epistel correct samen te vatten. Dit vierde album van Orphaned Land moet net zozeer beluisterd als beleefd worden en dan nog is het een opgave met een zinnig waardeoordeel te komen of een juiste vergelijking met de voorgaande drie cd’s. Van Sapari tot het machtige The Warrior tot en met het afsluitende In Thy Never Ending Way (Epilogue) is het echter een belevenis; een avontuur. En als de eerste luisterbeurt tegenvalt hoeft dat nog steeds niet zoveel te zeggen. Wat in ieder geval als een paal boven water staat, is dat Orphaned Land een kwalitatieve dijk van een plaat afgelevert heeft die zowel ingetogen, opwindend als diepgaand is. En uiteindelijk gaat het daar misschien ook wel om. Of het net zo’n klassieker is als de voorgaande albums, en dan met name Mabool, zal de tijd ons leren. Tot die tijd is het echter van begin tot eind genieten geblazen.

Part I: Godfrey’s Cordial – An ORphan’s Life

1. Sapari
  2. From Broken Vessels