Annihilator – Live at Masters of Rock

Annihilator – Live at Masters of Rock
SPV Records, 2009

Dat Annihilator, het Amerikaanse gezelschap rond gitarist (en parttime vocalist) Jeff Waters op de bühne nog steeds staat als het welbekende huis bewijst de band met de live-registratie Live at Masters of Rock, opgenomen in 2008. Inmiddels zowel verschenen als cd als in een combinatie met de dvd erbij. Verschil in setlist is er tussen de audio- en de audiovisuele versie niet, dus bespreken we hier die laatste.

Met een speelduur van zo’n anderhalf uur en een totaal gebrek aan extra features is dit een wat gemakkelijke release, al ligt het er waarschijnlijk ook aan dat deze voortgekomen is uit een deal tussen heer Waters en SPV toen het label op het punt van een faillissement stond. Dat mag de pret echter niet drukken, want de setlist is om te smullen en de spelvreugde is bijna voelbaar. De band speelt op deze Tsjechische zomeravond retestrak en laat gedurende het optreden eigenlijk geen steek vallen. Ook het geluid is uitstekend, en thrashers als Clown Parade en gedoodverfde publieksfavoriet Alison Hell blazen in vol ornaat de speakers uit. Het publiek had wat mij betreft iets harder in de mix mogen staan, maar dat is een minpuntje wat te overzien is. Op visueel vlak valt Live at Masters of Rock iets tegen; vooral op de tegenwoordig wat meer in zwang zijnde grote plasma- of lcd-schermen is het beeld niet optimaal en regelmatig aan de wazige kant. Zelfs met het idee in het achterhoofd dat het hier om doorsnee festivalopnamen gaat valt de beeldkwaliteit op een wat grotere televisie ietwat tegen en dat is jammer.

Dat gezegd hebbende is deze registratie van een in optima forma verkerend Annihilator bijzonder warm aan te bevelen aan de fan van de band. Wat Live at Masters of Rock op visueel vlak helaas wat inlevert wordt ruimschoots goedgemaakt met anderhalf uur uitstekende muziek en dito vertolking. Een prima metal-dvd’tje voor tussendoor.

Annihilator - Live at Masters of Rock

1. Intro
  2. King of the Kill