(Sic)Monic – Somnambulist

(Sic)Monic – Somnambulist

Aural Music, 2010

Oncategoriseerbaar, noemt (Sic)Monic zichzelf. En op basis van Somnabulist kan ik het daar volledig mee eens zijn. We horen hier werkelijk van alles langskomen: van hardcore en screamo tot heavy metal, jazzy stukjes, death metal en power metal. Daar kan ik geen naam aan plakken, ik houd het maar bij wat verwijzingen naar andere bands en een voorzichtig positief advies.

Want (Sic)Monic is best aardig bezig op dit album! De vijf heren uit Arizona kunnen overduidelijk spelen en productioneel hebben ze het ook voor elkaar. Goede, krachtige clean vocals, afgewisseld met stevige screams en Pain of Salvation-achtige (semi)rap-stukken. Gegrunt wordt er ook, maar dat valt wat tegen. Vele melodische leads maar ook regelmatig knallende, typische Amerikaanse mathcore/screamo-stukjes tussendoor. Aan de melodische metalkant vind ik de band soms lijken op Nevermore en Pain of Salvation, aan de rag-lekker-door-kant doet het me denken aan een band als Within the Ruins, en als men tenslotte gaat voor een ballad als Requiem lijkt het weer op P.O.D.. Als uitsmijter gooi ik er nog een naam als System of a Down tegenaan en dan moet iedereen wel een idee hebben toch? Toch?

Ik heb mijn best gedaan: probeer dit eens als je bovengenoemde bands trekt en niet vies bent van wat nu-metal aan het begin van 2010. Dat wil zeggen, strikt gesproken kwam dit album vorig jaar al uit. Maar aangezien men toen wat in eigen beheer aan het prutsen was en het album nu met een label erachter opnieuw wordt gebracht, reken ik (Sic)Monic gewoon mee in de race om de beste nieuwkomer van het jaar.

Somnabulist

1. To the Fiendz
  2. Till the Morning Light