Ancestors – Of Sound Mind

Ancestors – Of Sound Mind
TeePee Records, 2009

Hoe kan een enerzijds technisch knap en intrigerend stuk muziek toch zo in zichzelf gekeerd zijn, dat het maar weinig luisteraars in zijn geheel zal kunnen boeien. Dat is de ingewikkelde vraag die bij het bespreken van de cd van de Ancestors, getiteld Of Sound Mind, beantwoord zal moeten worden. Dat valt niet mee, maar ik ga het toch proberen.

Meng Black Sabbath met King Crimson en Pink Floyd en je krijgt een mengsel van prog, stoner, doom, avant-garde en hardrock dat bijna implosief genoemd mag worden. Het uit Los Angeles afkomstige Ancestors verrastte in 2008 al met het debuutalbum Neptune With Fire en die lijn wordt op Of Sound Mind langzaam maar zeker voortgezet.

Fantastisch instrumentaal werk, veel improvisatie of iets wat daar in ieder geval op lijkt. Heel lang uitgesponnen en traag vorderende nummers. Deze mannen hebben duidelijk gedaan waar ze zin in hadden en waar ze goed in zijn. Of je daar in alle gevallen de luisteraar een plezier mee doet, vraag ik me in alle eerlijkheid af. Vier nummers die langer dan tien minuten duren en waar soms geen einde aan lijkt te komen met nog een riffje, solootje of improvisatie. Psychedelische progressieve rock met doom-invloeden. Alleen de omschrijving is al moeilijk en dan dekt het nog steeds niet helemaal de lading. Wat verder opmerkelijk is, is dat de vocalen dermate in de muziek verweven zijn dat ze eigenlijk nauwelijks meer opvallen en integraal deel uit maken van de composities.

Voor mensen die bij het beluisteren van muziek hun geduld weten te bewaren en van diepgang houden is Of Sound Mind een absolute aanrader. Vele anderen zouden dit eens stukje bij beetje moeten beluisteren om het te ontdekken. Misschien klinkt het raar maar het lijkt me minder vermoeiend om te maken dan te beluisteren. Bij vlagen briljant en fraai gespeeld en geproduceerd. Een bijzondere band, dit Ancestors.

ancestors

1. From Nothing
  2. Mother Animal