Andre Matos – Mentalize

Andre Matos – Mentalize
SPV, 2010

Al even uit in Brazilië en Japan, maar inmiddels ook bij ons in de platenbakken is Mentalize het tweede soloalbum van Andre Matos, die we nog wel kennen van Shaaman en natuurlijk Angra. De beste man wisselt net zo vaak van bandnaam als een gemiddeld mens van ondergoed, maar kwaliteit is bij Matos gelukkig altijd gegarandeerd. Met deze nieuwe schijf is dat gelukkig niet anders.

Matos knoopt naadloos aan bij het werk wat hij onder eerdere noemers uitbracht, al zijn de neoklassieke invloeden die met name de muziek van Shaaman en Angra kenmerkten op Mentalize meer naar de achtergrond verdrongen. In de plaats daarvan krijgen we dit keer een behoorlijk snelle en stevige collectie songs voorgeschoteld, de halfballade Back to You en het korte, ingetogen A Lapse in Time daargelaten. De dubbele bassdrums en dito gitaarsoli overheersen op Mentalize, waardoor de ‘n’ in de titel net zo goed weggelaten had kunnen worden. Songs als Power Stream, Shift the Night Away en Violence, om er eens een aantal te noemen, laten namelijk niets aan de verbeelding over: Matos heeft zijn metalroots hervonden en weet nog steeds hoe kwalitatief hoogstaande power metal gemaakt dient te worden. Tel daarbij op dat ’s mans stem nog steeds in topconditie verkeert en je hebt gewoon een ijzersterke plaat te pakken waar menig jonge hond nog iets van kan leren.

Mentalize is verplichte kost voor eenieder die nog steeds met veel plezier een album van eerdergenoemde bands uit de kast trekt. Een plaat vol optimistische power metal met als hoogtepuntje het machtige When the Sun Cried Out. Verplichte kost voor de power metalheads onder ons.

Andre Matos - Mentalize

1. Leading On
  2. I Will Return