Stam1na – Viimeinen Atlantis

Stam1na – Viimeinen Atlantis
Sakara Records, 2010

Nooit van gehoord zeg je? Kan best zijn. Deze op en top Finse band scoort alleen in eigen land hoge toppen. Hoge? De hoogste! Dit jaat kwam Viimeinen Atlantis in Finland van niets op 1 terecht in de Finse hitlijsten en verzekerde zich meteen van een gouden plaat met 15.000 verkochte exemplaren. Zelfs in Finland is dit uitzonderlijk. Het mag dan wel in het Fins gezongen zijn maar dat is geen bezwaar. Check bijvoorbeeld Sotajumala maar eens. Hoe dan ook, ik was benieuwd naar dit Stam1na.

En wat een album blijkt dit te zijn geworden. Dat Finnen een degelijke melodie in elkaar kunnen steken, dat wisten we al, maar dat ze ook nog eens meer naar Devin Townsend dan Devin Townsend konden klinken… nee, daar schrok ik even van. Let op, dit is wel degelijk mainstream metal, moderne metal zelfs, zonder in de grote mainstream verzeild te geraken. Progressieve en oprecht originele lijnen die bijzonder catchy en begeesterend zijn. Piste Jolta ei Ollut Paluuta, een mooi voorbeeld, bezit typische groovy of neothrashende begeleiding in de strofes en een pakkend progressief refrein dat het meer dan eens overneemt van de pure energie. En ieder nummer heeft zo zijn verhaal, duizend en één verhalen in het land van evenveel meren.

Tijdens mijn zoektoch op het net zag ik ergens de vergelijking vallen met Soilwork‘s Natural Born Chaos, en dat klopt zeker. Dat album had namelijk ook een Scandinavische behandeling (niet-Gothenborg) en wie zat daar achter de knoppen? Devin Townsend inderdaad. Mensen die van dat album houden, zullen ook hier vlinders zien en voelen (je weet wel…), al is het dan op zijn fris en fruitig Fins. Ga niet te snel af op die eerste minuut maar laat de polyvalente tsunami geleidelijk over je heen komen. Voor fans gaande van Disturbed tot Scar Symmetry. Tip!

Stam1na

1. S.O.S. (Salatkaa oma sijaintinne)
  2. Piste Jolta ei Ollut Paluuta